I oktober ble det kjent at den polske stålprodusenten Vistal Gdynia s.a hadde levert konkursbegjæring, og dermed stakk kjepper i hjulene på byggingen av nye Tana bru.
Gjeldsforhandlinger
Nå har bedriften fikk aksept for en akkordløsning med beskyttelse og det skal forhandles med långiverne om reduksjon av gjelden. Dette arbeidet vil ikke være sluttført før etter at brua er levert, og berører derfor ikke ferdigstillelsen av Tana bru, ifølge vegvesenet.
Alt av stål til den nye brua er nå bestilt.
– Selv om vi fikk denne forsinkelsen, har vi såpass gode tidsmarginer at vi klarer å komme i rute igjen. Det står fast at brua skal være ferdig til avtalt tid høsten 2019, sier prosjektleder Kaare Ramberg i Statens vegvesen i Finnmark.
Full anleggsdrift fra april
Transporten av de ulike stålelementene starter like etter påske, og i løpet av april vil det være full anleggsdrift i Tana. 30 til 35 mann være på anlegget i løpet av april, og ut over sommeren vil antallet øke ytterligere til mellom 40 og 50.
Brua skal være ferdig i 2019, mens terrengarbeidene som omfatter rasteplass, og riving av den gamle brua fullføres seinest sommeren 2020.