Brua, som er ca 2,7 km lang og 210 meter høy, er Storbritannias høyeste og verdens lengste skråstagbru med tre tårn. Den blir umiddelbart en av Skottlands viktigste transportforbindelser.
Queensferry Crossing kommer til å avlaste den eksisterende brua Forth Road Bridge som opprinnelig ble konstruert for 11 millioner biler per år, men som nå har en over dobbelt så stor belastning årlig (24 millioner).
Innovativ design
Det visuelt dominerende elementet ved Queensferry Crossing er bruas innovative kabeldesign. Måten dette er løst på gir den nødvendige stivheten og muliggjør smalere vegbane, samt slankere tårn.
37 000 kilometer kabler - nesten en hel gang rundt jorden - holder brua oppe. Kablene kan byttes ut, som en del av det normale renoveringsarbeidet, uten at man trenger å stenge den. Dette er en viktig funksjon for en så stor transportforbindelse.
Mer enn bare en bru
Rambølls har samarbeidet med Sweco og jobbet tett med hovedentreprenør FCBC og prosjekteier Transport Scotland.
Bruas design, forbedringer av det omkringliggende vegnettet og bruforbindelser, samt integrering av intelligent motorvegteknologi har vært spennende utfordringer som har blitt løst på gode måter. For eksempel er avansert teknologi benyttet for å øke trafikksikkerheten og sikre trafikkflyt, så godt det lar seg gjøre.
Utseendet på brua er et resultat av en langvarig prosess som i stor grad tok hensyn til tilbakemeldinger fra lokalmiljøet og interessegrupper. Vegene vil bidra til avgjørende forbedring av hovedvegnettet øst i Skottland og minske negative effekter på miljøet, samt føre samfunnene tettere sammen.
Rambøll sin rolle
- Å arbeide på et prosjekt av denne skala og vekt er et privilegium. Vi har jobbet på Queensferry Crossing siden 2009, det har vært utfordrende og givende. Det har også gitt oss svært verdifull erfaring som hele Rambøll gruppen når kan benytte i sine lokale markeder, kommenterer designdirektør Peter Curran, Rambøll UK.