Det blir vist til artikkel 72 i et nytt anskaffelsesdirektiv fra EU åpner for dette.
Fremgangsmåten har opprørt lokale entreprenører på Nordmøre. 12 mindre entreprenører har skrevet brev til Statens vegvesen og spurt om det er nye rutiner som er innført. Entreprenørene mener at Statens vegvesen her belønner en aktør som har gått konkurs og som gjenoppstår i ny drakt med en pangstart. Også Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) har engasjert seg i denne saken og har skrevet brev til både regiondirektør Berit Brendskag Lied og til Vegdirektoratet.
-Vår prinsipielle holdning er at kontrakter som rammes av en konkurs skal utlyses på nytt, sier administrerende direktør Trond Johannesen i MEF til Våre Veger.
Konkurs
Magne Nærum AS ble tildelt en kontrakt av Statens vegvesen på en gang- og sykkelveg med et pristilbud på 23,56 millioner kroner. Arbeidene startet i august i år. I slutten av september ble det bråstopp i arbeidet da Magne Nærum AS gikk til skifteretten og begjærte oppbud.
Et nytt firma, SN Entreprenør AS, som eies 50 prosent av Øystein Syltern AS i Åfjord, 40 prosent av daglig leder Gunnar Erik Walseth og 10 prosent av Magne Nærum ble etablert i de samme lokalene som Magne Nærum AS holdt til i tidligere. Walseth var daglig leder i Magne Nærum AS og er også daglig leder i det nystartede SN Entreprenør AS. Han sier til Våre Veger at de forholder seg til kontrakten med Statens vegvesen og regner med å ha anlegget ferdigstilt til avtalt tid. Utover det ønsker han ikke å uttale seg i saken.
-Sender negative signaler
Maskinentreprenør Gudmund Ole Vatn, som er talsmann for de 12 entreprenørene som har reagert på Statens vegvesens fremgangsmåte, sier til Våre Veger at de først og fremst ønsker å få klarhet i hvilke rutiner som skal gjelde ved tildeling av oppdrag. Vatn legger ikke skjul på at han synes fremgangsmåten i dette tilfellet har vært noe lettvint og at de mindre entreprenørene i området er skuffet.
-Fremgangsmåten sender negative signaler ut til bransjen. De små entreprenørene er ikke hensyntatt. Mange av dem er sårbare. Alltid er det de minste som taper, mener Vatn.
Nytt EU-direktiv
Prosjektsjef Ove Nesje i Statens vegvesen mener anskaffelsesregelverket åpner for å gjøre det på denne måten i spesielle tilfeller. Nesje henviser da til endringene som er gjort i regelverket som følge av artikkel 72 i EU-direktivet, nytt anskaffelsesdirektiv ved bytte av entreprenør.
I dette tilfellet mener han at det var mest hensiktsmessig å la det nye selskapet overta, både fordi det ga sikkerhet for arbeidet som allerede er gjort og sikkerhet for at arbeidet kan gjøres ferdig til avtalt tid. Alle garantier er overført fra gammel til ny entreprenør. I tillegg kommer andre forhold som hensynet til kostnader og HMS.
Ville fått halvt års forsinkelse
-Med en ny utlysing måtte vi påregne et halvt års forsinkelse, sier Nesje til Våre Veger.
Han sier at konkurser som rammer et pågående anlegg alltid er vanskelig å håndtere.
-Hvordan vi løser slike problemer vil variere fra gang til gang. Det er første gang vi benytter oss av artikkel 72 i EU-direktivet. I dette tilfellet var det mest hensiktsmessig. I andre tilfeller vil vi velge å gå ut med nye anbudskonkurranse, sier Nesje.
-Vanskelig
Han viser blant annet til fire anlegg i Midt-Norge som ble rammet av konkursen til den danske elektro-entreprenøren KB Elektrotech, der det ble valgt andre løsninger for å komme videre.
Maskinentreprenørens Forbund (MEF) mener paragraf 72 i EU-direktivet er vanskelig å tolke og at det finne slite praksis på området.
-Avhengig av hvor langt arbeidene er kommet, er vår prinsipielle holdning at ny utlysing er mest korrekt, sier administrerende direktør Trond Johannesen i MEF.