Kontrakt signert for verdens første hydrogen-elektriske ferge

– Det handler om å ta teknologien et skritt videre, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Styreleder i Norled Ingvald Løyning og veidirektør Terje Moe Gustavsen signerte kontrakten ombord på Nesodd-båten «MS Dronningen» - som for øvrig skal bygges om til elektrisk drift i løpet av året.
Styreleder i Norled Ingvald Løyning og veidirektør Terje Moe Gustavsen signerte kontrakten ombord på Nesodd-båten «MS Dronningen» - som for øvrig skal bygges om til elektrisk drift i løpet av året. Foto: Martin Gramnæs
8. jan. 2019 - 15:05

Et stort presseoppbud møtte fram da den historiske kontrakten mellom rederiet Norled og Statens vegvesen ble signert ombord på passasjerfergen «MS Dronningen» tirsdag ettermiddag.

Bygge og drifte

Dette er en kontrakt som dreier seg om utvikling, bygging og drift av fergen, som blir den første av sitt slag, når den settes i trafikk på fergesambandet mellom Hjelmeland, Nesvik og Skipavik på riksvei 13 i Rogaland fra og med 2021. 

Skisse som viser hvordan den nye fergen blir seende ut. <i>Foto:  Martin Gramnæs</i>
Skisse som viser hvordan den nye fergen blir seende ut. Foto:  Martin Gramnæs

Den nye fergen som skal bygges har en lengde på 82.40 meter og er 16.75 meter bred med en kapasitet på 80 biler og 299 passasjerer. Fartøyet skal gå på både flytende hydrogen og strøm, og den totale kontraktsverdien er på drøyt 1,1 milliard kroner. 

– I og med at den går på flytende hydrogen, kan dette være en revolusjon innen deep sea og offshore-bransjen, kommenterte styreleder i Norled Ingvald Løyning i forkant av signeringen. 

Han la til at Norled er stolte og ydmyke over å få være med på dette prosjektet. De opererer allerede verdens første el-ferge, som etter en innkjøringsperiode nå fungerer greit. 

– Det var litt utfordringer i starten, men nå går den som bare det. 

Grønt innen 2030

Fra Stortingets side er det sagt at alle fergestrekningen - der det er mulig - skal elektifiseres innen 2030. For et par år siden ba Stortinget regjeringen om å vurdere bruk av hydrogenferger. 

Ved å kutte utslippene fra norsk fergedrift vil man i følge vegvesenet redusere Co2-utslippene her til lands med 600.000 tonn i året. 

«MF Ampere» var verdens første elektriske ferge. <i>Foto:  Norled</i>
«MF Ampere» var verdens første elektriske ferge. Foto:  Norled

Med byggingen av denne nye fergen, betyr det altså at vi vil få ferger som går på to typer drivstoff i fremtiden. Altså både strøm og hydrogen. 

Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier til veier24 at det ikke er naturgitte forhold som gjør at man ikke går for en helelektrisk fergeflåte her til lands. 

– Infrastrukturmessig er nok hydrogen enklere, men dette handler aller mest om å ta teknologien et skritt videre.

Når det gjelder el-ferger er målet å ha mellom 70 og 80 slike i drift innen 2022. 

Fremst på ferge

Med den nye hydrogen-elektriske fergen, er Norge igjen helt i front når det gjelder å ta i bruk ny teknologi på denne fronten. 

«MF Glutra» var først ute med LNG-drift. <i>Foto:  Leo-setä/Wikipedia Commons</i>
«MF Glutra» var først ute med LNG-drift. Foto:  Leo-setä/Wikipedia Commons

I 2000 ble «MF Glutra» satt i trafikk av Møre og Romsdal Fylkesbåtar (MRF). Dette var verdens første bilferge drevet av flytende naturgass (LNG). 

Både veidirektør Terje Moe Gustavsen og Norled-styreleder Ingvald Løyning mener dette prosjektetet er en enda større milepæl, i og med at det er snakk om hydrogendrift. 

Det var i oktober 2017 at det ble kjent at tre aktører var kvalifisert til å kjempe om utviklingskontrakten. Disse var Norled, Fjord1 og Boreal. 

LES OGSÅ: Tre vil utvikle hydrogenferge

LES OGSÅ: Skyhøye veiambisjoner og ny teknologi fører til økt interesse for brusektoren

LES OGSÅ: Fortsatt fergeproblemer på E39

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.