PROSJEKTER

Kontrakten på bygging av sykkeltunnel til 100 millioner er undertegnet

Kruse Smith Entreprenør skal bygge den nye sykkeltunnelen gjennom Auglendshøyden i Stavanger. I dag ble kontrakten med Statens vegvesen signert via Skype.

Den 371 meter lange sykkeltunnelen skal bygges parallelt med dagens E39.
Den 371 meter lange sykkeltunnelen skal bygges parallelt med dagens E39. Illustrasjon: Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. apr. 2020 - 14:09
 
 

Kruse Smith Entreprenør var billigste tilbyder på å bygge sykkeltunnelen gjennom Auglendshøyden og kontrakten på 95.074.935 kroner ble i dag signert av begge parter via Skype, forteller Statens vegvesen i en pressemelding.

– Vi ser frem til at vi kommer i gang med byggingen allerede til sommeren, og kanskje tidligere, sier prosjektleder for Sykkelstamvegen i Statens vegvesen, Kari Smådal Turøy.

Hun håper kontrakten kan bli enda større.

─ Vi jobber og håper på å få de nødvendige midlene som skal til for at vi også kan bygge nye portaler, da vil kontraktens verdi vokse med nesten 20 millioner kroner. Men vi er veldig fornøyd med at det ble midler til å utvide det sørgående løpet med en havarinisje. Det vil gjøre det lettere for nødetatene å komme gjennom tunnelen i en nødsituasjon, spesielt når det nye sykehuset er på plass er det viktig at fremkommeligheten for nødetater er god, sier prosjektlederen.

Elbilister får igjen bruke kollektivfeltene på E18 mellom Asker og Lysaker, men bare i helgene.
Les også

Kollektivfeltet gjenåpnes for elbiler på E18

 

Kruse Smith sammen med Stangeland Maskin

For Kruse Smith og underentreprenør Stangeland Maskin betyr kontrakten at de kan sysselsette 80 ansatte i byggeperioden.

– Koronasituasjonen gjør at denne jobben passer oss ekstra godt. Vi er takknemlige for sysselsettingen prosjektet gir for Kruse Smith og andre lokale underentreprenører. Totalt vil over 80 ansatte bli involvert med en gjennomsnittlig bemanning på 30-35. Vi er også glade for å ha med oss Stangeland Maskin som underentreprenør på maskinarbeid, sier anleggsdirektør Bjørn Velken.

Han forteller at planlegging starter umiddelbart og forberedende arbeider på plassen er tenkt etter 17.mai. Planen er å starte arbeidet i det sørgående tunnelløpet på E39 når skoleferien starter 19. juni.

Bruene i Sandvika er fra 60-tallet og de er bygget for en helt annen og mye lettere trafikklast enn dagens mer enn 90.000 kjøretøy i døgnet.
Les også

Fem lange E18-bruer må rives i løpet av få år

Korona kan bety raskere oppstart

– I samarbeid med Statens vegvesen vil vi vurdere om det mulig å starte arbeidet tidligere. Dette henger sammen med koronasituasjonen som fører til langt færre biler gjennom tunnelene, sier Velken.

Tunnelene på E39 gjennom Auglendshøyden har den største trafikken i Stavanger, og i en normal situasjon er det over 60.000 biler i døgnet. De siste ukene har trafikken blitt vesentlig mindre, som gjør at trafikkavviklingen med å stenge det ene løpet ikke fører til store trafikale problemer.

Statens vegvesen har utarbeidet faseplaner med følgende hovedmoment:

Bildet er fra Skype-møte med utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik og anleggsdirektør i Kruse Smith som signerer kontrakten. Byggeleder i Statens vegvesen Inge Drarvik, avdelingsleder tunnel i Kruse Smith Dreng Viki og prosjektleder for Sykkelstamvegen Kari Smådal Turøy deltok også på det elektroniske signeringsmøte. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Bildet er fra Skype-møte med utbyggingsdirektør i Statens vegvesen Kjell Inge Davik og anleggsdirektør i Kruse Smith som signerer kontrakten. Byggeleder i Statens vegvesen Inge Drarvik, avdelingsleder tunnel i Kruse Smith Dreng Viki og prosjektleder for Sykkelstamvegen Kari Smådal Turøy deltok også på det elektroniske signeringsmøte. Foto:  Statens vegvesen
  • Toveis trafikk i nordgående løp på E39 i sommer mens det sørgående løpet blir stengt for å rive taket og innredningen. Deretter skal tunnelen utvides og sikres.   
  • Det blir normal trafikk på E39 når sykkeltunnelen blir sprengt høsten 2020, men trafikken må stoppes i korte perioder i forbindelse med sprengning.
  • Trafikken blir ledet gjennom sykkeltunnelen med to kjørefelt når denne er ferdig, og da vil sørgående løp på E39 innredes med nye takplater og nytt elektrisk anlegg.
Sigs-betong er brukt i en del av støyskjermen på Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.