TV2 har begynt forhåndsreklame for en nye runde av det omstridte programmet Skaperen. Men partene er ikke i mål med kontrakten.
- Det er mye som ikke er avklart, sier Marianne Røiseland, informasjonssjef i TV2.
- Vi har ikke satt noen frist for påmelding, dommerene er ikke klare, og kontrakten med Innovasjon Norge er ikke ferdigforhandlet, sier Røiseland til TU.no.
Ny prosjektleder
Ingen vil bekrefte det, men mye tyder på at all kritikken mot konseptet har gått inn på Innovasjon Norge, som blant annet har byttet prosjektleder. De vil sile kandidater bedre i forkant av TV-sendingene.
Det vil sannsynligvis fjerne litt av spontaniteten og dermed underholdningsverdien, sett med TV2-øyne.
Mange uklarheter
Ifølge Innovasjon Norge er auditiondatoene klare, og første runde skal gå av stabelen i Oslo 16. september.
Dette avkrefter TV2:
- Det er informasjonen på TV2s nettsider som er korrekt, og der ligger det ingen datoer for audition. Vi har ikke en gang bestemt rekkefølgen på byene vi skal ha audition i ennå, sier Røiseland.
Interne forhold
Før de kommer lenger, må kontrakten signeres, men først må de to partene bli enige.
Verken Innovasjon Norge eller TV2 vil si noe om kontraktens foreløpige innhold, eller hva som skal endres fra forrige runde.
- Det er snakk om interne forhold mellom oss og TV2 som ikke er interessant for andre, sier Ove Haaversen-Westhassel, som er Innovasjon Norges kontaktperson for Skaperen.
Men sannsynligvis har uenighetene sammenheng med de to partenes ulike mål og intensjoner.
Ulike mål
For Innovasjon Norge er Skaperen en konkurranse i entreprenørskap, med et mål om å engasjere folk, og da spesielt de yngre, til å se at det er mulig å skape næring ut av sin idé.
- Vi ønsker å gjøre dette skikkelig. Det skal være en konkurranse for alle typer entreprenørskap, og med en godt definert målgruppe. Gjøres det riktig så er dette midt i løypa for hva Innovasjon Norge skal holde på med, sier Haaversen-Westhassel.
For TV2 er målet et annet:
- Vi vil skape god underholdning av gode ideer. Det er underholdningsaspektet vi er opptatt av, sier Røiesland.
Tydeligere konsept
En ting begge parter er enige om, er i alle fall at de må bli mer tydeligere på hva de ønsker av ideer i runde to.
Ifølge Marianne Røiesland var det mange misforståelser etter første runde.
- Media fokuserte på at flere av oppfinnelsene ikke var helt nye og revolusjonerende, men det var heller ikke intensjonen. I år skal vi være klare på at oppfinnelsene ikke bare må inneholde nye komponenter, så lenge de representerer en forretningsidé som er god, sier hun.
Mennesker bak ideene
I år blir det også en sterkere fokus på menneskene bak ideene.
- Det er ikke alltid man får riktig inntrykk av en person ut fra en søknad, så istedenfor å sende alle deltakerne direkte inn til juryen slik vi gjorde i fjor, blir det i år en egen vurderingsjury. Denne skal møte alle deltakerne først, og bestemme hvem som kommer inn til juryen man ser i programmet. På den måten håper vi å kunne luke ut de personene vi ser at ikke passer til å få noe ut av sin idé, sier Ove Haaversen-Westhassel.
Usikker oppstart
Ifølge Innovasjon Norges Skaperen-ansvarlig blir det også endringer i produksjonsflyten denne gang. Mens fjorårets auditioner begynte i mai, blir det nå høst før første audition. Ennå er det altså ikke klart når eller hvor dette blir.
- Vi gleder oss veldig til denne runden, og håper på større deltakelse enn i fjor, sier Haaversen-Westhassel.
Programmet begynner på TV2 en eller annen gang på nyåret, men presis når vet ingen.
- Programmet er ikke satt inn i sendeplanen ennå, så det er umulig å si noe om når det skal begynne, sier TV2s informasjonssjef.