Total E&P Norge strekker fiberoptikken til kontrollrommet lenger enn noen andre på norsk sokkel.
Avstand har liten betydning
Frem til nå har BP ligget i teten, med et todelt kontrollrom (offshore og BP-gården i Stavanger) for styring av Valhall-feltet.
Nå får også Martin Linge et kontrollrom på selve plattformen, men det blir tomt under normale omstendigheter. Teknisk sjef Tor Erik Hansen hos Total toner ned det rent tekniske med at kontrollrommet blir liggende på land i Rogaland, milevis fra plattformen som skal i drift vest for Bergen. Han forteller at kontrollrommet på plattformer generelt uansett er lokalisert utenfor selve prosessområdet, og at operatørene ikke er i felt.
- Avstanden mellom prosessen og kontrollrommet er av liten betydning, sier Hansen.
Han drar paralleller til et annet felt i Nordsjøen, Ekofisk, hvor ConocoPhillips er operatør, men Total har størst eierandel på 39,90 prosent.
- Det er langt fra de ytterste plattformene til det sentrale kontrollrommet.
Les: Edvard Grieg spiller på tilstandsbasert vedlikehold
Øker sikkerheten
Hansen trekker frem økt sikkerhet ved lavere offshore-bemanning og helikoptertrafikk som viktige faktorer for onshore kontrollrom. Konseptet reduserer også driftskostnadene, ikke bare på grunn av redusert kontrollromsbemanning. Han forteller at det kun dreier seg om to kontrollromsoperatører, men med støttefunksjoner blir det ni færre posisjoner offshore per skift. Og med treskiftsordningen offshore blir det betydelig lavere bemanning på plattformen sammenlignet med konvensjonell drift.
Ifølge Hansen blir normal bemanning på 18-20 personer. Hvert tredje skift, det vil si etter fire uker med lavbemanning, tredobles befolkningen på Martin Linge. Da kommer 40 personer for å kjøre kampanjebasert vedlikehold i en periode på to uker.
Les: Valemon blir ubemannet konge, skal styres fra Kvitebjørn
Redundant fiber
Arbeidsordrene blir i stor grad basert på tilstandsovervåking av plattformen. Hansen forteller at alle underleverandører skal levere omfattende monitorering av helsetilstanden til utstyret. Emerson leverer blant annet styringssystemet og utstyrsovervåking, deres Asset Management System. Hima stiller for øvrig med sikkerhetssystem, som gir et integrert SAS-system basert på forskjellige leverandører.
Total har allerede tildelt IKM Operations kontrakter for vedlikehold og inspeksjon. Hansen vet at datamengden stiger i takt med mindre helikoptertransport. Det er fiber som gjelder. Han forteller at kapasiteten blir i gigabit-området, og at det blir to helt uavhengige fibre. Den ene blir integrert i verdens lengste 50 MW AC-kabel på 160 km fra Kollsnes for elektrifisering av Martin Linge. Den andre går blant annet via Huldra og Valhall.
Les: Skarv er BPs tekniske utstillingsvindu
Kanaliserer servicepartnere
Han er også veldig opptatt av datasikkerhet, og peker på at det kan være sårbart å trekke industrinettverkene helt til land. Det er flere steder uvedkommende kan koble seg på, dersom man ikke tar alle forholdsregler. Hansen lover maksimal datasikkerhet, som inkluderer kryptering av ypperste klasse. Selv om det potensielt blir flere servicepartnere som kan logge på systemene eksternt, skal hovedtrafikken i utgangspunktet kanaliseres gjennom selskapets sentrale sanntidsinfrastruktur, basert på Osisofts PI (Plant Information).
Total har allerede bygget en tilnærmet tro kopi i full størrelse (mockup) av kontrollrommene som skal til plattformen og det kommende operasjonssenteret i Dusavika. Det er bygget av og hos Eldor, i et kontorbygg på Forus. Selskapets Halla Katrin Svölu- og Arnardottir er ingeniør i endringsledelse. Hun viser oss et moderne kontrollrom med storskjerm på fem og en halv ganger halvannen meter, og en lang rekke med 24-tommers skjermer ved operatørpultene.
Les: Goliat tar siste stikk på diagnostikk
Trener i mockup
Storskjermen viser bilder fra flere kilder. Ifølge Svölu- og Arnardottir tester de ut et system som er tiltenkt samhandlingsrommet, for å verifisere at løsningen også kan gjøre jobben i kontrollrommet. Løsningen håndterer inntil 40 kilder, eller datasystemer, på en fleksibel måte. Hun forteller at visse kilder, altså systemer som skal vises på storskjermen, vil få fast plass og størrelse. Regelverket styrer dette.
Det er allerede verifisert at kontrollrommet er egnet for oppgaven. Teknisk sjef Tor Erik Hansen forklarer at de samlet operatører og beredskapspersonell for å simulere tenkte situasjoner, inklusiv nødsituasjoner, i tre dager til ende. Seansen ble veldig realistisk.
- Vi spilte teater, og øvde blant annet på skiftbytte og at et skip kom ukontrollert mot plattformen, sier han.
Les: Rolf Jenssen har vært involvert i halvparten av asset-management-prosjekter på norsk sokkel
Fornøyd med fullskalaversjon
Hansen forteller at deltagerne kom raskt inn i spillet, og at de har foretatt nødvendige justeringer på plassering av utstyr i kontrollrommet. Han er godt fornøyd med at de valgte en fullskalamodell av kontrollrommet, i stedet for bare en 3D-modell eller en krympet utgave, for eksempel i målestokk 1:20.
- Operatørene bare satte seg på plass på en naturlig måte som i et riktig kontrollrom.
Han mener det neppe koster mer å bygge en fullskalaversjon med falske vegger, i hvert fall ikke i det lange løp.
- Vi kan fange opp ting som bør utbedres før vi fryser designet på de virkelige kontrollrommene, slår han fast.
Alarmspesialister med gasellefart
Eldor har vært sentral i utviklingen av kontrollrommet til Martin Linge-plattformen, blant annet med en fullskalamodell (mockup), se over. Selskapet så dagens lys i 2006, og har spesialisert seg på alarmhåndtering (rasjonalisering), kontrollromsløsninger, telekommunikasjon, arbeidsprosesser og menneskelige faktorer (human factors) for drift av plattformer.
Gaselle fire ganger
Eldor har vokst raskt. I dag har selskapet 35 ansatte, og i fjor var omsetningen på 65 millioner kroner. Medgründer og produktsjef Bernt Eldor forteller at de har vært Gasellebedrift hos Dagens Næringsliv fire ganger på rad.
Eldor vil vokse seg større. Gründeren har blinket ut modernisering av SAS (sikkerhets- og automatiseringssystem) som et av satsingsområdene. Slike prosjekter har en tendens til å få store overskridelser. Eldor mener selskapet har oppskriften på hvordan SAS-oppgraderingsprosjekter kan kjøres på skinner. Et av tiltakene er omfattende testing på land og enklere prosjektgjennomføring.