Totalproduksjonen i fjor endte på 6.863.000 tonn asfalt, som var en nedgang på rundt ti prosent av volumet fra året før. Det viser årsstatistikken som Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg nå har klar.
Fagansvarlig for asfaltvirksomheten Arne Aakre forteller at regjeringens ekstra penger som følge av koronaepedemien, bidro til å rette opp et bilde som ellers så ille ut for bransjen i fjor.
Under 20 prosent til Statens vegvesen
– Det var velkomne midler som ga mer asfalt til både riks- og fylkesveiene, og som gjorde at bransjen endte på et totalvolum for asfalt som var 90 prosent av det som ble produsert i 2019, forteller Aakre.
– Ellers så vi at markedet endret seg. Fylkene er blitt en større kunde totalt sett, og tar nå 20 prosent av totalvolumet av produsert asfalt her til lands. Det var mer enn Statens vegvesen kjøpte for både til vedlikehold og nyasfaltering til sammen i fjor. Ellers viser tallgrunnlaget av det private markedet utgjør en veldig stor andel av volumet, nesten halvparten av totalproduksjonen. Denne gruppen omfatter både næringsbygg og private veier og gårdsrom, forklarer han.
– Dessuten så vi at det ble ferdigstilt færre nyanlegg i fjor enn de tidligere årene. Det er litt tilfeldig hva som åpnes av veiprosjekter de enkelte år, og særlig for Nye Veier var det færre anlegg som sto ferdig enn for eksempel året før.
Klima- og miljøministeren: – Nullutslippskrav er urealistisk
Nådde ikke målet om lavtemperaturasfalt
Arne Aakre forteller at bransjen ikke klarte å nå målet om at 40 prosent av totalvolumet skulle produseres som Lavtemperaturasfalt (LTA). Dette er en selvpålagt målsetting, og selv om man i 2020 økte fra året før, endte sluttallet på 27 prosent.
– Vi hadde vekst på dette området, og det er bra. Men det har vist seg at omstillingen til LTA har gått saktere enn forventet. Det har først og fremt med kostnadssiden å gjøre for den enkelte produsent. Men målet er fortsatt 40 prosent, og økende fokus på arbeidsmiljø og avgasser fra vil nok bidra til at det går i riktig retning.