ELEKTRISK

Kortreist el-Mazda

I natt lanserte Mazda sin første elbil. Den som er opptatt av rekkevidde, kan slutte å lese her.

23. okt. 2019 - 10:08

MX-30 heter barnet, og det var noen stolte foreldre som viste frem skapningen på Tokyo Motor Show i natt, norsk tid.

For å ta det kanskje viktigste først: Med MX-30 har Mazda meldt seg på i 250.000-kronersklubben, sammen med Peugeot e-208 og Opel Corsa-e. Japaneren er en slags høyreist mini-SUV, som mange nok vil synes er en fordel i forhold til tradisjonelle kompaktbiler, men Mazdaen kommer til kort når det gjelder rekkevidde.

  • Se bilde av interiøret i bildekarusellen øverst i artikkelen. 

Kort rekkevidde 

Der europeerne lover godt over 300 km WLTP-rekkevidde, gjør japanerens moderate 35,5 kWt-batteri at MX-30 kun har 200 km WLTP-rekkevidde å vise til. Det er virkelig ikke all verden på en bil som ennå har et år igjen før den kommer ut til kundene - nevnte Peugeot gir for eksempel 70 prosent lenger rekkevidde for samme prisen. 

Noe av årsaken er at Mazda har en filosofi om å bruke små batteripakker for å ikke fråtse mer enn nødvendig i verdens kobolt- og andre naturressurser, som er jo en fin tanke.

Men det betyr også at du kanskje bare ser 150 km rekkevidde om vinteren. Når hurtigladingen i tillegg er begrenset til lett avdankete 50 kW, så kan dette fort begrense køen foran Mazda-butikkene. 

Mazda satser på å lokke kunder med lite batteri og ditto ladefart. <i>Foto:  Mazda</i>
Mazda satser på å lokke kunder med lite batteri og ditto ladefart. Foto:  Mazda

Inkludert hjemmelader 

Den som er tidlig ute kan sikre seg en godt utstyrt “First Edition”-utgave, der man for de 249.000 kronene (eks. frakt og levering) får med vegglader hjemme, ryggekamera, head up-display, LED-lys osv. 

MX-30 har ingen midtstolpe og "selvmordsdører", som gir bilen særpreg. <i>Foto:  Mazda</i>
MX-30 har ingen midtstolpe og "selvmordsdører", som gir bilen særpreg. Foto:  Mazda

Bilen har fått samme type bakdører som man kan finne på Mini, og for så vidt også på Mazdas egen RX-8, der bakdørene er hengslet i bakkant og derfor åpner seg “feil vei”, og kun etter at fordørene har blitt åpnet. Bilen har altså ingen midtstolpe, og morsomt nok åpner både for- og bakdører seg omtrent 80 grader. 

Skjermentusiastene vil kunne glede seg over tre ulike skjermer. I interiøret er det brukt resirkulert plast og kork, dørsidene er laget av resirkulerte plastflasker, mens “Heritage Cork” - Mazda var en gang en korkfabrikk, er korken høstet uten å felle et eneste tre. 

MX-navnet er forbeholdt biler som Mazda mener er oppsiktsvekkende, blant dem roadsteren MX-5 og sportskupeen MX-3 (som utmerket seg med å ha en V6-motor med slagvolum på kun 1,8 liter!). 

Reservasjonskøen for Mazdas første elbil er allerede åpen. 

Her kommmer 2.8 tonn stein, og rammer konstruksjonen med 1000 kJ. Det meste av kreftene tas av det øvre laget, lag nummer to fordeler kreftene tl kræsjboksene, som hviler på den stive stålkonstruksjonen.
Les også

Bruker aluminium til ny skredsikring

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.