Arbeidet skal utføres på fylkesveg 604 i Bærum i Akershus. Den er også kjent som Professor Kohts vei. Det skal bli sykkelfelt på begge sider av kjørebanen og fortau på den ene.
I dag er det et smalt fortau i dårlig stand på sørsiden. Det nye blir 2,5 meter bredt. Sykkelfeltene blir 1,5 meter brede. Dem er det stort behov for. Sykkeltrafikken er tett store deler av året.
Strekningen som skal utbedres går mellom Gamle Drammensvei og Markalléen. Den er ikke mer enn 1 250 meter lang. Det er flere grunner til at Vegvesenet venter en svimlende kilometerpris.
Støttemurer erstattes
På nordsiden av vegen er det mange støttemurer. Alle skal erstattes. På sørsiden blir det nye støttemurer for å få plass til vegutvidelsen. Under en av støttemurene må det pæles.
Avkjørsler og sideveger må tilpasses den nye situasjonen. Den jobben blir ikke enkel. Terrenget er sidebratt flere steder.
Det skal etableres nytt veglys på hele strekningen, og nye VA-ledninger og nytt drens- og overvannssystem på deler av den.
Vanskelig trafikkavvikling
Flere garasjer skal rives. I den forbindelsen må det etableres midlertidige parkeringsplasser før de nye garasjene kan bygges.
Trafikkavviklingen blir vanskelig. I gjennomsnitt bruker 2 800 kjøretøyer vegen hver dag, i tillegg til alle syklistene. Vegvesenet forutsetter helt eller delvis stenging av deler av vegen i perioder, men det skal alltid være adkomst til alle eiendommer. Lysregulering vil bli nødvendig.
Hjellnes Consult har stått for prosjekteringen. Det blir anbudskonferanse 20.12. Innen 20.04.2020 må jobben være fullført.