SAMFERDSEL

Kraftig nedgang i ulykker med elsparkesykkel

Flere tiltak – som promillegrense – er innført.

Promillekontroll rettet mot førere på elsparkesykler i Oslo tidligere i år.
Promillekontroll rettet mot førere på elsparkesykler i Oslo tidligere i år. Foto: Geir Olsen/NTB
27. sep. 2022 - 06:50

Tallet på skadde i ulykker med elsparkesykkel i Oslo falt med nær 80 prosent fra juli i fjor til juli i år. I mellomtiden har det blitt innført promillegrense.

Det er avisa Vårt Oslo som har fått tallene fra Skadelegevakten.

I gjennomsnitt behandlet legevakten 14,5 skadde elsparkesyklister daglig i juli 2021. I samme måned i år hadde det falt til tre i gjennomsnitt per dag.

Mellom de to månedene har tallet på elsparkesykler til utleie i Oslo falt kraftig, og syklene har blitt stengt på nattetid, i tillegg til flere andre tiltak.

Generalsekretær Ragnhild Kaski i alkovettorganisasjonen Av-og-til er ikke i tvil om at de nye reguleringene med nattestenging, promillegrense og reduksjon i antallet er hovedårsakene til nedgangen.

– Det skjedde veldig mange ulykker forbundet med promille. Nå er situasjonen en helt annen, sier hun.

Slik ser fagfolkene for seg at den staselige bygningen på Sem kan har framstått. Siden bygget var uvanlig bredt, 16 meter, med et spenn på hele ni meter mellom de takbærende søylene i konstruksjonen, må taket ha hatt stor hellingsgrad for å unngå for stor belastning av snødekke om vinteren. Takryggen kan ha vært 11–12 meter høy og ha gitt rom for etasjer og loft innvendig.
Les også

Måtte dobbeltsjekke: Nordens største bygg på 200-tallet sto trolig i Norge

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.