SAMFERDSEL

Kraftig uvær skapte togkaos og oversvømmelser i øst – ras og evakuering i vest

Skader for millioner.

Passasjerer venter på taxi på Oslo S. Kraftig lyn og torden skapte togkaos på Østlandet.
Passasjerer venter på taxi på Oslo S. Kraftig lyn og torden skapte togkaos på Østlandet. Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
29. aug. 2019 - 14:48

På Østlandet ble nær alle tog forsinket eller innstilt grunnet kraftig tordenvær og regn, og hus og veier ble oversvømt. På Vestlandet har det gått flere ras.

Det kraftige regnet både på Østlandet og Vestlandet det siste døgnet har med andre ord ført til store utfordringer.

I morgentimene var det totalt kaos i togtrafikken på Østlandet. Nær alle tog var innstilt, både hos Vy og Flytoget. I Oslo var det en tid stans på alle T-banens linjer, noe som skapte store forsinkelser.

Klokken 13.30 gjenåpnet Gardermobanen, men innstillinger og forsinkelser må påregnes, opplyste Bane Nor klokken 13.25. Flere andre toglinjer er fremdeles innstilt.

Skader for millioner

På Oslo S ble det meldt om kaotiske forhold torsdag morgen. En utagerende mann skal ha gått til angrep på en Vy-ansatt og ble lagt i bakken av vektere, ifølge Dagbladet. Fornærmede skal ha fått en finger i øyet.

Den kraftige nedbøren førte dessuten til store vannmengder og oversvømmelser en rekke steder.

Forsikringsselskapet Gjensidige hadde torsdag formiddag registrert 50 skader for til sammen rundt 2,5 millioner kroner.

Flest skader har det vært i Buskerud, Akershus og Østfold.

– Det er jevnt fordelt på lyn- og vannskader, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad.

De ansatte i Kriminalomsorgen i Lillestrøm ble torsdag morgen sendt hjem etter en oversvømmelse, ifølge Romerikes Blad. Et lynnedslag i et avløpsrør på taket av bygningen førte til at et vannrør sprakk, og enorme vannmengder fylte korridoren. 1.000 kvadratmeter med gulv må byttes og tørkes.

Også i Hedmark har vannmengdene skapt problemer. I Åsnes var det fare for at vann skulle trenge inn i rådhuset, ifølge NRK. Det var en tid fare for at kommunens arkiv ville bli oversvømt, og brannmannskapene jobbet med å pumpe ut vann.

Gravemaskin jobber med å lede vann unna Østringsvegen i Gausdal nord for Lillehammer. Flere veier i området er stengt etter ras og oversvømmelser.
Les også

Uværet: – Vurder om reisen er nødvendig

Vått i vest

Foreløpig har det kommet aller mest regn i Hordaland, som innehar alle fem topplasseringer på lista over stedene med mest nedbør natt til torsdag. Mest regn falt ved Gullfjellet, med 58 millimeter.

På Østlandet fikk Gvarv i Telemark mest regn i løpet av en time, med 31 millimeter.

Tordenbygene har nå trukket seg bort fra Østlandet, men det er mer nedbør i vente, advarer meteorologene.

Regnet kommer også til Trøndelag. Meteorologene har sendt ut gult farevarsel for torsdag ettermiddag og kveld. Det kan komme 20–30 millimeter på tre timer i fylket.

På Vestlandet ventes det kraftig regn også fredag.

Norges vassdrags- og energidirektorat har sendt ut farevarsel på gult nivå for jord- og flomskred på Vestlandet og deler av Oppland.

– Det ventes en ny periode med mye regn i løpet av fredagen, lokalt opp mot 80 millimeter per døgn, opplyser de på varslingstjenesten varsom.no.

På Vestlandet er veiene mellom Bergen og Voss stengt på grunn av ras og store vannmengder.

19 personer innesperret i tunnel

På E16 har det gått to store ras ved Bolstad, hvor flere biler ble innesperret. Til sammen ble 19 personer innesperret mellom klokken 1 og klokken 9 torsdag, ifølge NRK. Rasene har gått om lag 2 kilometer fra hverandre.

Omkjøringsveien på fylkesvei 314 måtte stenges ved Bergsdalen på grunn av ras utløst av regnværet.

En av dem som ble innesperret, var trailersjåfør Stig Kalleklev. I over tolv timer var han stengt inne i tunnelen ved Bolstad på E16 på grunn av ras på begge sider av tunnelen, ifølge Bergens Tidende.

Det vil trolig ta flere dager før veien kan åpne igjen, ifølge trafikkoperatør Tore Tysse i Statens vegvesen.

Norsk jernbane har få dobbeltspor, er ofte geografisk isolert og uten omkjøringsmuligheter. Vedlikeholdsetterslep over flere tiår gjør situasjonen enda verre.
Les også

TØI-rapport: Norsk jernbane er svært sårbar og dårlig vedlikeholdt

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.