Fordelen med det hurtigvoksende utleietilbudet for maskin- og programvare er lavere priser – og du slipper å tenke på investeringer, implementering, vedlikehold, oppgraderinger og dataproblemer. Men det gjenstår å se om markedsføringen holder mål. Bransjen er ny med begrensede referanser – og mange cowboyer rir fort i det nye terrenget.
Så har det heller ikke manglet skepsis – kritikken om manglende strategi og syltynne løsninger hagler: Den 19. juni 2000 avdekket Finansavisen at bransjen er full av uferdige forretningsideer og tvilsomme løsninger. En rekke nye selskaper har etablert seg i markedet etter å ha latt seg lokke av den bratte vekstkurven. Allikevel ser det ut til å være enighet i databransjen om at ASP kan bli en god løsning – når alt gjøres riktig.
Data for "alle"
Outsourcingsbølgen har sveipet over næringslivet i flere år. Bedriftene konsentrerer seg om sin kjernevirksomhet og setter bort mest mulig av det andre. Kantinedrift, vasking, regnskap og andre funksjoner overtas av andre bedrifter som kan tilby stordriftfordeler og lave priser. Biler og kopimaskiner leases og binder ikke bedriftens kapital. Så hvorfor skulle ikke det samme gjelde for datamaskiner og programvare?
I en tid hvor mangelen på IT-personell er prekær, kan det være smart å dele på ressursene.
ASP-konseptet står sentralt når bedrifter setter ut IT-funksjonene i bedriften. Blant dem som er varme tilhengere av å leie IT-tjenestene i stedet for å investere i programvare- og datamaskiner, er SUNs visjonære leder Scott McNealy. Han ser for seg at dette er en meget utbredt modell om noen få år.
Andre nekter å tro at ASP-modellen vil bli noe IT-nirvana. Analyseselskapet Gartner Group tror med sin typiske 80 prosent sikkerhet at om fire år vil halvparten av dem som benytter seg av programvareutleie, ha blitt misfornøyd på grunn av manglende planlegging og implementering. Gartner Group tror imidlertid at modellen får gjennomslag i markedet og spår med 70 prosent sannsynlighet at 30 prosent av forretningsprogrammer vil selges via ASP-er innen tre år. – Konseptet med ASP er meget bra, men tidspunktet kunne ha vært bedre, mener administrerende direktør Henning Hansen i Gartner Group.
Passer for nettselskaper
En rekke IT-brukere kan ha stor glede av ASP-løsninger som virker etter forutsetningene. Gartner Group peker på at løsningene passer godt for nye Internett-selskaper som vokser for raskt til å holde følge med endringene i programvarebehovene. En annen gruppe er selskaper med stor geografisk spredning som vil ha samme løsning over alt. ASP-løsningene kan også være brukbare for dem som har for lite kapital til å investere i dyre løsningen og dem som mangler gode nok kunnskaper til å implementere og drive løsningene.
SAP er blant dem som har stor tro på ASP-konseptet. I samarbeid med utvalgte partnere vil dette konsernet satse hardt på konseptet. – De ulike partnerne våre velges ut fra sin spesialkompetanse i sine vertikale nisjer, og vår viktigste rolle blir å støtte dem i dette arbeidet. Vi har hatt stor suksess med konseptet i USA og nå viser europeiske kunder stor interesse, sier Tom Melchiore, ansvarlig for ASP i tyske SAP, til Teknisk Ukeblad.
Melchiore tror at ASP-konseptet vil bidra til å skaffe selskapet nye kunder. – Vi har stor tro på å leie ut programvare over Internett, selv om vi har sett at markedet utvikler seg tregere enn mange har trodd. Ferdigpakkede dataløsninger er kommet for å bli, hevder
markedsdirektør Svein Erik Markussen i EDB Teamco.
Feid av banen
ASP-konseptet kan på mange måter minne om de gamle driftssentralene, der bedrifter knyttet opp en rekke terminaler mot stormaskiner. Selv om denne organiseringen av IT-systemer var meget driftssikker og pålitelig, ble konseptet feid av banen etter hvert som hver krik og krok ble fylt opp med PC-er. Klient–tjener–modellen skulle så få PC-ene til å snakke samme og samarbeide med serveren i midten.
ASP-modellen er på mange måten en slags sammensmelting av den gamle terminalmodellen med klient–tjener. Brukerne betaler enten et fast månedlig beløp for tilgang til et sett av programmer – eller for den tiden programmene brukes. Noen programmer, eksempelvis SUNs nye StarOffice, vil sikkert bli levert gratis av mange ASP-er – som en ekstra ytelse til kundene.
Terminalemulering
Det ville være svært vanskelig å drive programvare over nettverket hvis ikke kommunikasjonen mellom serveren og den enkelte brukeren var god nok. Båndbredden på linjene varierer, og i enkelte tilfeller er det snakk om å kjøre programvare over et mobilt GSM-samband.
Den mest brukte løsningen for å redusere datadrømmen mellom klienten og serveren, er å benytte Citrix Metaframe, som emulerer programvinduene på brukerens maskin. Denne programvaren er nesten blitt en industristandard og sørger for at bare den aller mest nødvendige informasjonen; tastetrykk, museklikk og skjermbildebevegelser, overføres. Protokollen komprimerer informasjonen effektivt og støtter standarder for sikkerhet og kryptering av sambandet. – En slik løsning gjør at ASP-kunder ikke trenger så kraftige PC-er, sier administrerende direktør Espen Pedersen hos Citrix-distributøren Commaxx.
Skjermkortet blir det viktigste i maskinen – og det går utmerket an å kjøre moderne dataløsninger på en gammel 286-maskin. I tillegg kan brukerne få tilgang til løsninger på andre plattformer, eksempelvis Unix, eller de kan kjøre PC-programvare på Unix eller Mac-maskiner.
Linje eller Internett
Den tradisjonell metoden å kjøre programvare utenfor egne lokaler er via leide linjer. Fortsatt er denne muligheten svært aktuell. Om du leier programvare fra SAP, vil du bruke den via en leid linje. Dette skal gi garanti for overføringskapasiteten og høy datasikkerhet.
Internett er også en stadig mer aktuell kanal, det gir stor fleksibilitet uten geografiske begrensninger og er mye billigere enn leide linjer.
Selv om en ASP leier ut programvare, er det ikke sikkert at utleieren selv drifter programvaren. En ASP kan være en bedrift som formidler avtaler fra andre servicebyråer, som gjør selve jobben og fungerer som et rent salgsselskap.
Stort sett leier programvareutleierne ut standardprogramvare som Office og forretningsprogramvare.
Dilemma
En standardprogramvareutleier har ingen garanti for at ikke programvareprodusenten selv overtar markedet i fremtiden. Ingen er mer egnet til å leie ut dataløsningene enn dem som har skrevet dem. Og hvorfor skal de gi bort potensiell fortjeneste og kontroll til en tredjepart som opererer i markedet mellom dem og brukeren? Dette er et dilemma som gjør tilværelsen mer usikker for programvareutleierne. Skal de ha livets rett, må den merverdien de tilfører både kundene og programvareprodusenten være tydelig.
Når du overlater til andre å drive dataprogrammer som er viktige for bedriftens ve og vel, er det viktig å ha et solid avtaleverk i bunn. Service level agreement kalles ofte slike avtaler, som regulerer hva programvareutleieren forplikter seg til og hva bedriften selv må gjøre. Avtalen kan gjelde ren programvaredrift med oppgraderinger, vedlikehold, garantert tilgjengelighet og pakketap i overføringen, men kan også omfatte brukerstøtte.
– Stort sett er kundene for lite bevisste når de tegne avtaler. De tenker ikke på alle aspekter som bør reguleres og er for lite fremsynte med tanke på de raske omskiftinger som skjer i markedet, sier Gartner Group-direktør Henning Hansen.