De multinasjonale plateselskapene Universal, Warner, EMI og SonyBMG har gått sammen om et felles format for salg av digitale album.
Også videoer
Formatet, som kalles CDX og skal lanseres i november, inkluderer albumcover med tekster, linernotes og bilder. Med er også eventuelle musikkvideoer til låtene, skriver ABC Nyheter.
Slik vil "de fire store" i platebransjen forsøke å vri salget fra enkeltlåter, som dominerer digitalt musikksalg i dag, til hele plater.
Motivasjonen er todelt:
Bransjen vil gi kundene den samme visuelle pakka de tidligere fikk med faktiske plater. Kan de selge hele album i stedet for enkeltlåter, tjener de mer penger.
Konkurrent
I tillegg vil de "tilpasse seg" storselgende produkter som iPod, iTunes og iPhone.
Da planene ble lansert, var Apple positiv til et samarbeid om et slikt nytt format.
Men nå har selskapet snudd. Apple vil ikke være med på det nye formatet, og har i stedet utviklet et eget, konkurrerende format - kalt Cocktail.