Tilsynet vil at nye installasjoner skal harmonere med den kommende europeiske ERTMS-standarden.
Dette har ført til en smule frustrasjon hos ABB.
– Vi har prøvd å lage et system som er tilpasset norske forhold. Merkur er basert på en åpen datastruktur. Dette betyr at den er lett å integrere i eksisterende installasjoner og ideell for gradvis oppdatering til dagens og fremtidige standarder, sier Arne Sveen hos ABB.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Enkelt salg
Han sier at ABB også vil selge systemet på eksportmarkedet, kanskje ikke først og fremst på de store europeiske jernbanestrekningene, men i land med et enklere jernbanesystem.
De har i den forbindelse inngått en samarbeidsavtale med Bombardier Transportation.
Tilsynet betenkt
Jernbanetilsynet er imidlertid ikke begeistret for at Merkur nå installeres i det norske jernbanenettet. De tviler imidlertid kke på systemets tekniske spesifikasjoner og evne til å tilfredsstille nødvendige sikkerhetskrav.
– Men Merkur vil slik vi ser det, ikke kunne tilfredsstille den kommende europeiske ERTMS-standarden uten store kompliserte tilpasninger, sier direktør Erik Ø. Fossen i Jernbanetilsynet.
– Vi må forsikre oss om at de anlegg som Jernbaneverket i disse dager er i ferd med å installere i jernbanenettet, faktisk er kompatible med de fremtidige standardene, sier han.
Godkjent
Likevel er det slik at Jernbaneverket allerede har fått permanent godkjennelse for sitt første Merkur-anlegg på Roven krysningsspor ved Fetsund, som settes i drift 11. juni.
– Vi er av den klare oppfatning at Merkur tilfredsstiller ERTMS-standarden. Vi går derfor videre med vår bestilling på 5-6 Merkur-anlegg til Nordlandsbanen, og vi er overbevist om at vi vil få anleggene godkjent, sier informasjonssjef Kjell bakken i Jernbaneverket Utbygging.