ELBIL

Krav til utslipp fra eksos blir ikke strengere

EU legger opp til å beholde Euro 6-utslippskrav, men vil regulere elbilbatterier og partikkelutslipp fra bremser og dekk i Euro 7.

En elbil og en bensinbil. Begge vil etter hvert omfattes av nye utslippskrav når Euro 7-standarden blir vedtatt av EU.
En elbil og en bensinbil. Begge vil etter hvert omfattes av nye utslippskrav når Euro 7-standarden blir vedtatt av EU. Foto: Mathias Klingenberg
Marius ValleMarius ValleJournalist
26. sep. 2023 - 08:58

Europeiske krav for utslipp fra biler ligger an til å bli mindre strenge enn det tidligere har blitt lagt opp til. Kravene til utslipp i den nye såkalte Euro 7-standarden har blitt vannet ut, skriver Reuters.

Et forslag til Euro 7-krav ble lagt frem av EU-kommisjonen 22. september. Dette var et kompromiss etter at en rekke land mente kommisjonens opprinnelige forslag var for strengt og omfattende. Nå har EUs ministerråd, som består av statsråder fra de ulike medlemslandene, behandlet forslaget. 

Resultatet ble enda flere kompromisser.

Blant forslagene var det at det skulle stilles krav til utslipp av partikler fra bremser og dekk. Det var imidlertid krav til utslipp fra motorene som skapte mest motstand.

Flere medlemsland, inkludert Frankrike og Italia, har uttrykt at de foreslåtte grensene for utslipp av blant annet nitrogenoksider vil gjøre det dyrt å utvikle forbrenningsmotorer. Det vil igjen gå ut over investeringene i utvikling av elbiler.

Kinas president Xi Jinping og EU-kommisjonens president, Ursula von der Leyen, da de møttes i fjor.
Les også

EU kan gå fra elbilrevolusjon til svinedyr handelskrig med Kina

Beholder Euro 6-kravene

EU har i praksis vedtatt at dagens grenser i Euro 6-kravene forblir uendret. Krav til utslipp fra bremser og dekk tas inn, som betyr at for eksempel elbiler nå får utslippskrav. Det blir slutt på ulike regler for lette og tunge kjøretøy, som i praksis betyr strengere regler for busser og lastebiler.

Videre foreslås det at det innføres minstekrav til levetid for batterier i elbiler. I praksis betyr dette at en minste batterikapasitet må gjenstå etter et visst antall år. Det vil kreve standardisering av avlesing av batteriets tilstand.

Forslaget legger opp til at batteriet må ha 75 prosent av opprinnelig kapasitet etter fem år eller 100.000 kilometer, og 65 prosent etter 8 år eller 160.000 kilometer.

Tyskland har kjempet at det skal komme egne krav for biler som kjører med syntetisk drivstoff, men gikk på et nederlag. Det var ikke flertall for unntak i utslippskrav for slike biler.

Flere av ministrene uttrykte misnøye med forlaget, inkludert de fra Irland, Danmark og Nederland. Det ble likevel flertall for forslaget.

Ingenting er så langt avgjort. I EU er det parlamentet som til slutt skal stemme over forslaget. 

Alle nye biler må oppfylle en rekke krav om sikkerhetssystemer om de skal selges nye fra 7. juli.
Les også

Nå er dette utstyret påbudt i alle nye biler

«Ingen» er fornøyde

Bilprodusentenes interesseorganisasjon ACEA er ikke fornøyd. De mener de nye kravene vil gjøre at bilindustrien må investere ekstra i å redusere utslipp i en tid hvor de også må investere i elektrifisering.

Miljøorganisasjonen Transport & Environment er også misfornøyd, om enn av andre grunner. En representant sier til Euractiv at ministerrådets forslag er katastrofalt for luftkvaliteten, og at det tar for stor hensyn til bilprodusentenes bunnlinje. De mener forslaget i praksis er å grønnvaske dagens Euro 6-krav ved å gi dem et nytt navn.

Bilindustriens underleverandører, representert av organisasjonen CLEPA, er heller ikke fornøyde. Det er ikke nødvendig å beholde dagens krav for å sikre at folk har råd til biler, mener de. En CLEPA-representant sier til Euractiv at slappere krav ikke vil stimulere til innovasjon i EU.

Lufthansa og Ryanair har forskjellig krav til det nye Europaparlamentet.
Les også

Luftfarten er bekymret for virkningen av klimatiltak

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.