Bilister kan kjøre andre veger i byggetida, men for gående blir omvegen altfor stor.
Dessuten går trikkesporene til Ekebergbanen over brua. Det er derfor uaktuelt å stenge den i anleggstiden.
Å etablere en midlertidig bru er umulig uten å rive store bygninger. Byggherren har derfor valgt å dele brua på langs og rive den ene halvparten først.
Splitt
På den gjenværende halvdelen blir det ett trikkespor som skal ta trafikken i begge retninger. Når den første halvparten av den nye brua er ferdig, overtar den trafikken på Ekebergbanen mens den andre halvparten blir støpt.
Togtrafikken under brua gjør jobben ekstra krevende.
Ikke mindre enn fire jernbanespor passerer under den med minimal klaring. Men sporene brukes bare til godstrafikk, og det er mulig å stenge to av dem i hele anleggstiden og ytterligere et spor i perioder.
Byggherre
Prosjektet er et samarbeid mellom Jernbaneverket, Oslo kommune og Kollektivtransportproduksjon AS. Jernbaneverket som eier den gamle brua, skal stå som byggherre, men den nye brua skal tilhøre kommunen.
Rundt neste årsskifte er jobben fullført. Da får gående og syklende bedre forhold ved at bredden utvides fra 12,5 til 14 meter. Det blir også bedre klaring under brua. I dag varierer fri høyde fra 4,9 til 5,5 meter. Når alt er ferdig, vil alle sporene ha minst 6,2 meters fri høyde under brua.