Norge må få et pumpepåbud. Alle store bensinstasjoner må fra neste år tvinges til å ha egne pumper for biodrivstoff som feks E85, dvs 85 prosent bioetanol og 15 prosent bensin, som brukes av Fords Flexifuelbiler og Saabs biopowerbiler.
Få fart i salget
Dette krever fraksjonslederne Torstein Rudihagen (Ap), Hallgeir Langeland (SV) og Jenny Klinge (Sp) i Transport- og kommunikasjonskomiteen i et notat til samferdselsminister Liv Signe Navarsete, melder Aftenposten.
– Pumpepåbudet er viktig for å få fortgang i salget av flexifuel-biler. Folk må være trygge på at de får tak i miljøvennlig drivstoff så de slipper å måtte kjøre bilene på vanlig forurensende bensin, sier stortingsrepresentant Truls Wickholm (Ap) til Aftenposten.
For at belastningen på de små bensinstasjonene ikke skal bli for stor for raskt, stilles det heller krav om at to prosent av salget der må være biobasert, eller såkalt CO2-nøytralt. Små stasjoner kan derfor oppfylle kravet ved å blande inn to prosent bioetanol i all bensin.
Mer til forskning
- Teoretisk vil det de frørste årene altså være mulig for mindre stasjoner å ikke ha egne pumper, men fra 2010-2012 , hvor kravet blir ti prosent, må alle stasjoner ha egne pumper, sier Wickholm.
De rødgrønne på Stortinget krever også betydelig økte statlige forskningsmidler til utvikling av miljøvennlig drivstoff, uten å konkretisere hvor mye.
Flere forslag
De tre foreslår også en rekke andre konkrete tiltak til den sektorvise klimahandlingsplanen for transportsektoren som regjeringen nå jobber med:
- Endringene i avgiftspolitikken som regjeringen startet på årets budsjett skal fortsette. Reduserte avgifter på CO2-nøytralt drivstoff og miljøvennlige biler.
- Det skal lages egne storbypakker med kraftig økning i buss- og togavganger etterfulgt av veiprising. I Stockholm har dette ført til 12 prosent reduserte CO2-utslipp.
- Storsatsing på å øke fremkommeligheten for buss og trikk i storbyene.
- Nasjonal sykkelstrategi med krafttak for nye gang- og sykkelveier. Andelen reiser nordmenn gjennomfører med sykkel skal opp fra fire til 12 prosent. Dagens mål er åtte prosent.
- Øke investeringene kraftig for å få godstrafikken på jernbane ytterligere opp. I dag er kapasiteten sprengt etter flere år
- med kraftig vekst.
- "Massiv satsing" på dobbeltsporet jernbane i nærtrafikk- og InterCityområdene.
- Satsing på utvikling og økt bruk av miljøvennlige fartøy.