I sin innstilling til revidert Nasjonal transportplan for perioden 2006 til 2015 foreslår de å privatfinansiere en utbygging av en ny SørVestbane til 10,8 milliarder kroner.
Utbyggingen omfatter nye dobbeltspor i Vestfold, ny tunnel fra Larvik til Eidanger og sammenknytting av Sørlandsbanen med Vestfoldbanen i Skien. Forslaget omfatter også nytt dobbeltspor mellom Stavanger og Sandnes.
Jernbaneforum Sør foreslår intercitytog på strekningen Oslo til Kristiansand. Kjøretiden Oslo-Vestfold-Skien-Kristiansand er beregnet til 3 timer 15 minutter.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
Jernbaneforum Sør anser at en forbedring av jernbanenettet er av nasjonal betydning, ikke minst med tanke på utbyggingsplanene for en nasjonal containerhavn i grenlandsregionen.