I sin innstilling til revidert Nasjonal transportplan for perioden 2006 til 2015 foreslår de å privatfinansiere en utbygging av en ny SørVestbane til 10,8 milliarder kroner.
Utbyggingen omfatter nye dobbeltspor i Vestfold, ny tunnel fra Larvik til Eidanger og sammenknytting av Sørlandsbanen med Vestfoldbanen i Skien. Forslaget omfatter også nytt dobbeltspor mellom Stavanger og Sandnes.
Jernbaneforum Sør foreslår intercitytog på strekningen Oslo til Kristiansand. Kjøretiden Oslo-Vestfold-Skien-Kristiansand er beregnet til 3 timer 15 minutter.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Eva koder Norge tryggere: – Jeg var usikker på om jeg hadde ferdighetene som trengtes
Jernbaneforum Sør anser at en forbedring av jernbanenettet er av nasjonal betydning, ikke minst med tanke på utbyggingsplanene for en nasjonal containerhavn i grenlandsregionen.