I fjorårets siste utgave av tyske VDI Nachrichten er telekombransjen fremtilt som den stygge ulven som nå må ta rev i seilene og innse at verden ikke utelukkende består av unge, mobile menn.
Klaus Burmeister, daglig leder av Z_Punkt GmbH, sier at 2002 vil markere et vendepunkt for telekombransjen.
- Det er nå på tide at teknikken henvender seg til mennesker. Brukerorienterte strategier og nytteorientering er fraværende, sier tyskeren som også gir uttrykk for at UMTS-eventyret blir en milliardfiasko.
Han får følge av markedsforsker Andrea Gadeib, som gir uttrykk for at mange europeiske selskaper må legge av seg sin teknologifikserte tankegang.
- Så lenge de ikke kan tilby kundene noe interessant innhold eller interessante anvendelsesmuligheter vil heller ikke produktene finne noen kunder.
I et stort førstesideoppslag slår den store tyske ingeniøravisen fast at "Begeistringen for høyteknologi som styrte klimaet og utviklingen i mange bedrifter ved årtusenskiftet er nå slutt. Nå står menneskene og nøktern nyttevurdering nok en gang i sentrum."