I fjorårets siste utgave av tyske VDI Nachrichten er telekombransjen fremtilt som den stygge ulven som nå må ta rev i seilene og innse at verden ikke utelukkende består av unge, mobile menn.
Klaus Burmeister, daglig leder av Z_Punkt GmbH, sier at 2002 vil markere et vendepunkt for telekombransjen.
- Det er nå på tide at teknikken henvender seg til mennesker. Brukerorienterte strategier og nytteorientering er fraværende, sier tyskeren som også gir uttrykk for at UMTS-eventyret blir en milliardfiasko.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Han får følge av markedsforsker Andrea Gadeib, som gir uttrykk for at mange europeiske selskaper må legge av seg sin teknologifikserte tankegang.
- Så lenge de ikke kan tilby kundene noe interessant innhold eller interessante anvendelsesmuligheter vil heller ikke produktene finne noen kunder.
I et stort førstesideoppslag slår den store tyske ingeniøravisen fast at "Begeistringen for høyteknologi som styrte klimaet og utviklingen i mange bedrifter ved årtusenskiftet er nå slutt. Nå står menneskene og nøktern nyttevurdering nok en gang i sentrum."