I forrige uke kom meldingen om historisk høy kostnadsvekst for bygg- og anleggssektoren.
Nå kommer et nytt skjær i sjøen for bransjen: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) uttaler til NRK at Ukraina-krigen gjør at regjeringen kan komme til å prioritere ned enkelte veiprosjekter.
– Statsministeren har varslet at forsvar, sivilt beredskap og flyktninger er elementer som skal finansieres. Da må andre sektorer være med og bidra, sier Nygård til statskanalen.
– Også Samferdselsdepartementet må være med i den loopen.
Vegvesen bedt om å gjennomgå alle planer
Nygård har bedt Statens vegvesen gå gjennom alle sine planer og prioriteringer på nytt.
Oppgaven består i å vurdere om det er grunnlag for en annen prioritering av totalporteføljen, og for «å vurdere hvilke prosjekter som skal være med videre».
– En mulig konsekvens er at prosjekter kan bli utsatt, sier Nygård.
Bakgrunnen for gjennomgåelsen skal også være at det i Stortingets behandling av Nasjonal transportplan i fjor ble flertall for en rekke prosjekter som ikke var inkludert i utgangspunktet.
Oslofjordtunnelen satt på vent
Nygård vil ikke si hvilke prosjekter som står i fare, men NRK melder at tre store utbygginger blir liggende på vent inntil videre.


Samtlige tre er ulykkesbelastede strekninger som er preget av hyppige stengninger:
- Nytt løp i E134 Oslofjordforbindelsen mellom Drøbak og Hurum
- Ny Røldalstunnel på E134 vest for Haukeli
- Ny E6 Megården – Mørsvikbotn nord for Fauske

– Det er ikke et alternativ å senke ambisjonene for jernbanen