Krisepakken som er på plass, gjør at Think kan fortsette å jobbe med en langsiktig løsning, ble det opplyst på en pressekonferanse i elbilprodusentens lokaler på Fornebu tirsdag formiddag.
Det private investeringsselskapet Ener1 Group, som eier batteriprodusenten Ener1, som igjen leverer batterier til Think, står for det største beløpet i krisepakken.
Optimistisk
– At finansieringen nå er i orden, gjør at vi kan konsentrere oss om del to av jobben, å skaffe ytterligere finansiering. Jeg har stor tro på at dette vil løse seg, og vi håper å kunne ha dette på plass i løpet av midten av februar. Håper er da at full produksjon kan starte igjen i mars, sier Think-sjef Richard Canny til NTB.
De 40 millionene er ikke nok til at Think kan begynne med ny produksjon nå, men selskapet tar sikte på en gradvis oppbygging i løpet av februar.
– I første omgang vil vi sørge for å få på plass folk i administrasjon og salg for å kunne fortsette salg og markedsføring av Think. På Aurskog har vi også stående biler som nå kan leveres til de som har bestilt dem, sier økonomisjef Johan Christian Lohne i Think Global til NTB.
Fortsatt med
Det er også klart at RøhneSelmer, som trakk seg som forhandler av Think City for kort tid siden, blir med videre på laget. Ikke som forhandler, men som agent.
I praksis betyr det at RøhneSelmer unngår garantiansvaret for bilene de selger hvis Think likevel skulle gå dukken. Det var usikkerheten rundt dette som førte til at forhandleren trakk seg fra avtalen.
– Vi regner med at RøhneSelmer trer inn igjen som fullverdig forhandler når den totale finansieringspakken er kommet på plass, sier Lohne.
Thinks rundt 175 ansatte har vært permittert ut januar i påvente av den midlertidige finansieringen.