DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Kristiansand kan spare 10 millioner på mild vinter

Men vinteren er ikke over- og i alle fall ikke budsjettåret, påpeker kommunen.

Hittil har det ikke vært like vinterlig i gatene i Kristiansand, som på dette bildet fra februar 2018. Det sparer kommunen for utgifter til vintervedlikehold. Men vinteren er ikke over.
Hittil har det ikke vært like vinterlig i gatene i Kristiansand, som på dette bildet fra februar 2018. Det sparer kommunen for utgifter til vintervedlikehold. Men vinteren er ikke over. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB Scanpix
30. jan. 2020 - 11:58

I fjor brukte Kristiansand kommune 34  millioner på brøyting, salting, strøing og feiing av strøsand. Inkludert i brøytekostnadene er bortkjøring av snø og oppsynet med snøen som dumpes i elva Otra. I år kan imidlertid den milde vinteren, uten snø, spare kommunen for flere millioner kroner i vintervedlikehold av gater og veier, skriver Fædrelandsvennen.

– Vi har et gjennomsnittlig forbruk til vinterdriften på i overkant av 30 millioner kroner.  Kontraktene er stort sett utkallingskontrakter, og 10,5-11 millioner av utgiftene er faste utgifter til beredskap. Mens de variable kostnadene, som er avhengig av hvor ofte og hvor store mannskaper vi kaller ut, ligger på mellom 15-20 millioner. Så det sier seg selv at hvis det ikke snør så blir det mindre utgifter, sier produksjonssjef i ingeniørvesenet i Kristiansand kommune, Glen Allan Eikeland i Kristiansand kommune til Veier24.

Ifølge Rambøll stammer konstruksjonsfeilene fra helt tilbake til bygningens oppføring – for eksempel er flere bolter og muttere underdimensjonerte.
Les også

Danmark: Ville legge solceller på taket – da gikk alarmen

For tidlig å konkludere

Han anslår at besparelsen i vinter kan komme på om lag ti millioner kroner, men påpeker at det er for tidlig både på vinteren - og i alle fall i budsjettåret - til å konkludere med at besparelsene slår til.

– Hvis værforholdene snur, slik at vi må sende alle brøytemannskaper ut, så går det 100.000 kroner i timen, eller en million kroner per døgn, og da ser det jo fort annerledes ut, sier Eikeland.

Eikeland forteller at omlag 30 prosent av enhetene som brukes i vinterdriften er eid av kommunen selv, mens 70 prosent leies inn av private entreprenører. Så det kommunen opplever som sparing, vil de private kontraktørene merke i form av tapte inntekter.

Den milde vinteren har imidlertid også ført til at anleggssesongen er blitt forlenget, og Eikeland sier at mange av brøytekontraktørene også driver i anleggsbransjen, og trolig har kunnet kompensere med økte inntekter herfra.

Togfører skraper is av toget før avgang fra Oslo S, 17. januar 2024. Kraftig snøfall på Østlandet skapte store utfordringer for togtrafikken forrige vinter.
Les også

Bane Nor vil innstille tog på dager med ekstremvær

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.