Forslaget om en avgiftsreduksjonen på slike biler er kommet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.
Avgiftspolitisk talsmann i Frp, Gjermund Hagesæter, mener reduksjonen ikke monner.
– Hvis det skal bli et betydelig marked for E85-biler eller flexifuelbiler, må engangsavgiften reduseres betraktelig mer. Et kutt på 50 000 kroner vil være naturlig, for 10 000 kroner på allerede dyre biler monner ikke nok. Kristin Halvorsen er en miljøpingle, sier Hagesæter.
Han mener at hele bilparken generelt er for gammel, og at dette betyr mer CO 2-utslipp enn nødvendig.
Symbolpolitikk
– Engangsavgiften burde reduseres også på andre biler. Dessuten burde vrakpanten økes betraktelig slik at folk kvitter seg med de eldste bilene som forurenser mest. Til sammen ville disse tiltakene ha ført til en renere bilpark, sier Hagesæter.
Han mener regjeringen driver med symbolpolitikk som ikke fører særlig frem.
– Kristin Halvorsen kunne tatt større avgiftskutt på både flexifuelbiler og andre moderne biler som forurenser mindre enn de gamle bilene i Norge. Det ville ikke ha skapt press i økonomien. I stedet driver regjeringen med symbolpolitikk som ikke bidrar til at vi får en betydelig mer miljøvennlig bilpark. Det er snakk om formynderiholdninger og detaljstyring av folket, sier Gjermund Hagesæter.
Kunnskapsløst
Finanspolitisk talsmann i SV, Heikki Holmås, mener Hagesæter tar feil.
– Det hadde klart vært en fordel å bli kvitt de eldste bilene i Norge. Men det høres helt kunnskapsløst ut av Hagesæter når han mener at også andre biler bør få en avgiftsreduksjon. Da blir det ikke bedre miljø, men mer CO 2-utslipp på grunn av at det blir flere biler blant folk. Selv om bilparken fornyes kvitter ikke de fleste seg med de eldre bilene sine. De går videre til andre og kanskje yngre familiemedlemmer, sier Holmås.
Han synes at 10 000 kroner i avgiftslette er betydelig.
– Vi har valgt å prioritere de mindre flexifuelbilene i denne omgang. Nå vil alle mindre flexifuelbiler bli konkurransedyktige med tilsvarende dieselbiler, sier Holmås.