Sju entreprenører hadde levert tilbud på oppdraget, som er en totalentreprise på prosjektering og bygging av:
• 4,8 km tunnel og 100 meter tunnelportaler
• Komplett elektroarbeid for prosjektet
• 400 meter vei i dagen med tilkopling på eksisterende vegnett
• 25 meter lang bru
• 135 meter lang ledevoll for skred på Indreeide
Begge forskjæringene ble sprengt og gjort klare i 2019 i en forberedende kontrakt.
Best pris og kvalitet
Kontrakten er tildelt entreprenøren som har levert tilbudet med best forhold mellom pris og kvalitet. Kvaliteten blir vurdert ut fra gjennomføringsplanen, entreprenørens organisering og nøkkelpersonell.
Vurderingen og verdisettingen av kvaliteten på tilbudene ble gjort før prisene blir åpnet. Kontrakten er tildelt entreprenøren med laveste vekta sum (pristilbud minus verdi på kvalitet), men kontraktsummen er prisen i tilbudet som er levert, opplyser fylkeskommunen.
Entreprenør | Tilbudssum eks mva | Vektet tilbudssum inkl mva |
Kruse Smith Entreprenør AS/Volda Maskin AS | 516 992 162 | 646 240 202 |
Bertelsen og Garpestad AS | 538 108 403 | 672 635 503 |
Metrostav Norge AS | 649 811 089 | 812 263 861 |
Leonhard Nilsen og Sønner AS | 701 899 449 | 877 374 311 |
NCC Norge AS | 720 552 561 | 900 690 701 |
Skanska Norge AS | 722 617 183 | 903 271 478 |
Veidekke entreprenør AS | 751 555 979 | 939 444 973 |
- Vi er svært godt fornøyd med konkurransen om oppdraget og at vi kan innstille entreprenøren som vi mener hadde best kvalitet på tilbudet og som også har lavest pris, sier prosjektleder Arne Ola Stavseng i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Tilbyderne har ti dagers klagefrist på innstillinga. Tilbudene skal også legges fram for politikerne før det kan skrives kontrakt.
Sikrer 13 skredpunkt
Fv. 63 er eneste tilkomstvei for Geiranger om vinteren. Når prosjektet er ferdig blir det tryggere for trafikantene og færre stenginger av veien på grunn av skred eller fare for skred. Skredsikringsprosjektet sikrar 13 registrerte skredpunkt. Årsdøgntrafikken er i 630 kjøretøy i gjennomsnitt, men varierer fra 1500 kjøretøy i døgnet i sommersesongen til 200 kjøretøy i døgnet om vinteren.
Byggestart er planlagt i høst og tunnelen skal etter planen åpne for trafikk høsten 2023.