Veidekke holder andreplassen med et anbud på 151,7 mill. Hæhre Entreprenør er trolig sjanseløs med 175,2 mill.
Tunnelen inngår i fylkesveg 42 i Sirdal kommune. Hensikten med den er å sikre trafikantene mot ras fra Haugomfjellene. Her er det rasfare hele året, men mest om vinteren.
En 546 meter lang rassikringstunnel fra 1987 sikrer en del av den rasfarlige strekningen. Etter at den ble åpnet, har det gått ras på begge sider. Den bli derfor erstattet av en lengre tunnel. Den nye blir 1 360 meter lang. Profilet blir T 9,5.
Den gamle tunnelen heter også Bjørkåstunnelen. Den nye overtar navnet fordi den gamle ikke får noen funksjon.
Oppdraget er en totalentreprise som omfatter prosjektering, driving og sikring av tunnelen, levering og montering av for elektro- og sikkerhetsutrustning og anlegg av ca. 300 meter tilstøtende veger. Jobben skal fullføres høsten 2016.
Det aller meste av overskuddsmassen går til vegomlegging i Haughombakkene, som ligger et par kilometer sør for tunnelen. Her skal fylkesveg 42 rettes ut. Vegbygging der inngår ikke i entreprisen, bare utlegging av tunnelmasse.
Fylkesveg 42 er den korteste vegforbindelsen mellom Rogaland og Grenland, men den holder på langt nær samme standard som E18/E39.