Kontrakten ble underskrevet 23. oktober. Samarbeidspartnerne har engasjert Multiconsult for prosjekteringen. Samme firma har bistått Vegvesenet under arbeidet med reguleringsplan og konkurransegrunnlag.
Foruten prosjektering, driving og sikring av tunnelen omfatter entreprisen elektroarbeid og anlegg av til sammen 300 meter tilstøtende veger.
Bjørkåstunnelen er en rassikringstunnel. I september 2016 skal den erstatte en vegstrekning langs Sirdalsvatnet som trues av Haugomfjellene. Her er det rasfare hele året, men mest om vinteren.
De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til ca. 205 millioner kroner, som dekkes med statlige rassikringsmidler.
Tunnelprofilet blir T 9,5. Det aller meste av overskuddsmassen går til vegomlegging i Haughombakkene, som ligger et par kilometer sør for tunnelen. Her skal fylkesveg 42 rettes ut og flyttes ut fra fjellsiden for å bli mindre utsatt for ras. Utlegging av tunnelmasse inngår i kontrakten, men ikke vegbygging. Det blir utlyst senere.
På strekningen som blir erstattet av den nye tunnelen, er det en 546 meter lang tunnel som ble åpnet i 1987. Den skulle gjøre vegen sikrere, men etter at den ble åpnet, har det gått ras på begge sider av den. Den gamle heter også Bjørkåstunnelen. Den nye kan overta navnet fordi den gamle vil bli stengt for all trafikk.
I forbindelse med sprenging av forskjæringer kan fylkesveg 42 bli stengt. Når de er ferdigsprengt, vil trafikantene ikke merke mye til anleggsdriften, bortsett fra at man stadig kan møte biler som frakter stein. Tunnelen vil bli drevet fra begge sider.