Vegvesenet fikk inn fem anbud på jobben. Tre av dem er gitt av arbeidsfellesskap. Nest lavest ligger et arbeidsfellesskap mellom NCC og Stangeland Maskin, som har gitt et anbud på 1,189 milliarder.
På tredjeplass ligger det sveitsiske firmaet Marti Contractors (1,223 mrd.), nr. fire er AF Gruppen (1,258 mrd.), og sist er et arbeidsfellesskap mellom de spanske firmaene Acciona Infraestructuras og Obras Subteterraneas. De vil ha 1,371 mrd.
Tunnelen får to løp, hver med en lengde på 5,5 km. En kilometer av hvert løp inngår i en entreprise som ble utlyst tidligere. Den entreprisen som nettopp har vært ute, omfatter driving og sikring av de øvrige 4,5 kilometrene. Den som får kontrakten, skal også støpe portalene i den ene enden og anlegge 1,5 km veg i dagen, tre rundkjøringer, 700 meter gang/sykkelveg og en 80 meter lang gang/sykkelvegbru.
850 000 kbm skal sprenges fra tunnelen. I følge Vegvesenets beregninger vil sikringen kreve 240 000 bolter, 120 000 kvm PE-skum, 52 000 kbm sprøytebetong og 1 100 tonn injeksjonsmasse. Det skal monteres 80 000 kvm veggelementer og 11 km kabelbruer.
Hunvågtunnelen inngår i prosjektet Ryfast som skal åpnes mot slutten av 2019.