TUNNELER

Kruse Smith skal utvide Haumyrheitunnelen

Skal sørge for sammenhengende kollektivfelt på E18 mellom Narvigkrysset og Rona i Kristiansand.

Kruse Smith Entreprenør fikk jobben med å utvide Haumyrheitunnelen i Kristiansand. tilbudet var på 109.658.323 kroner, og kontrakten med Vegvesenet ble undertegnet 16. desember.
Kruse Smith Entreprenør fikk jobben med å utvide Haumyrheitunnelen i Kristiansand. tilbudet var på 109.658.323 kroner, og kontrakten med Vegvesenet ble undertegnet 16. desember.
3. jan. 2020 - 14:25

Kruse Smith Entreprenør hadde den laveste prisen av de syv selskapene som leverte inn tilbud på oppdraget med å utvide Haumyrheitunnelen i østlig retning for å gi plass til kollektivfelt på denne delen av E18 gjennom Kristiansand - og nå er det klart at de også har inngått kontrakt med Statens vegvesen om å utføre oppdraget. Byggekontrakten er den første som inngås i den nye utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen.

Prosjektet omfatter rehabilitering og utvidelse av dagens Haumyrheitunnel langs E18 øst for Kristiansand sentrum. Tunnelen er en toløps tunnel med totalt fire kjørefelt, og er omtrent 350 meter lang.

Kontrakten på 106,9 millioner kroner ble tirsdag skrevet under av anleggsdirektør Bjørn Velken hos Kruse Smith Entreprenør AS (til høyre) og Jan Helge Egeland, prosjektleder i Statens vegvesen.  <i>Foto:  Helena Hallberg, Statens vegvesen</i>
Kontrakten på 106,9 millioner kroner ble tirsdag skrevet under av anleggsdirektør Bjørn Velken hos Kruse Smith Entreprenør AS (til høyre) og Jan Helge Egeland, prosjektleder i Statens vegvesen.  Foto:  Helena Hallberg, Statens vegvesen

Arbeidene vil starte opp så fort som mulig, men fram til mars vil det handle om å etablere en omkjøringsvei forbi tunnelen. Den skal være ferdig i løpet av mars, slik at arbeidene inne i tunnelen kan starte opp i mai.

Først da skal vestgående tunnelløp inn mot sentrum rehabiliteres, deretter østgående tunnelløp som også skal utvides til å omfatte et kollektivfelt. Total varighet på tunnelarbeider er beregnet å bli omtrent 10 måneder.

Arbeidene skal være fullført innen første mai 2021, og E18 gjennom Kristiansand vil da ha et sammenhengende kollektivfelt fra Narvigskrysset til Rona.

Etablering av kollektivfeltdelen i prosjektet finansieres med bompenger fra samferdselspakka for Kristiasandsregionen, mens utbedring av eksisterende tunnelanlegg finansieres med statlige midler.

Sigs-betong er brukt i en del av støyskjermen på Ramstadsletta.
Les også

E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.