Kruse Smith Entreprenør hadde den laveste prisen av de syv selskapene som leverte inn tilbud på oppdraget med å utvide Haumyrheitunnelen i østlig retning for å gi plass til kollektivfelt på denne delen av E18 gjennom Kristiansand - og nå er det klart at de også har inngått kontrakt med Statens vegvesen om å utføre oppdraget. Byggekontrakten er den første som inngås i den nye utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen.
Prosjektet omfatter rehabilitering og utvidelse av dagens Haumyrheitunnel langs E18 øst for Kristiansand sentrum. Tunnelen er en toløps tunnel med totalt fire kjørefelt, og er omtrent 350 meter lang.
Arbeidene vil starte opp så fort som mulig, men fram til mars vil det handle om å etablere en omkjøringsvei forbi tunnelen. Den skal være ferdig i løpet av mars, slik at arbeidene inne i tunnelen kan starte opp i mai.
Først da skal vestgående tunnelløp inn mot sentrum rehabiliteres, deretter østgående tunnelløp som også skal utvides til å omfatte et kollektivfelt. Total varighet på tunnelarbeider er beregnet å bli omtrent 10 måneder.
Arbeidene skal være fullført innen første mai 2021, og E18 gjennom Kristiansand vil da ha et sammenhengende kollektivfelt fra Narvigskrysset til Rona.
Etablering av kollektivfeltdelen i prosjektet finansieres med bompenger fra samferdselspakka for Kristiasandsregionen, mens utbedring av eksisterende tunnelanlegg finansieres med statlige midler.
E18 Vestkorridoren: Vegvesenet tester ut avfallsprodukt i betong