Like før klokken 12 opplyser Go Ahead til TU at problemene er løst og Sørlandsbanen igjen er åpnet.
– Det blir nok noen følgeforsinkelser utover dagen. Så får vi se om vi klarer å kjøre det inn, sier Simen Rohde, pressevakt i .
– Har behov for alle kraft de kan få
Ifølge Rohde var det et rim- eller islag på kontaktledningen på Sørlandsbanen som førte til at et godstog slet med å få nok strøm til å klare stigningen fra Marnardal mot Audnedal.
Problemene begynte onsdag kveld og fortsatte torsdag morgen. Flere tog var innstilt, og det ble satt inn buss for tog mellom Kristiansand og Stavanger.
– Det kan vel ikke være første gang det har vært rim på kjøreledningen på Sørlandsbanen?
– Det har nok skjedd fra tid til annen at det har gitt noen utfordringer, men kanskje ikke i samme grad som i natt, sier Rohde i Go Ahead.
Ifølge Rohde var det snakk om et relativt tykt is- eller rimlag på kjøreledningen.
– Da sliter vi å få nok kraft til å få kjøre opp en stigning fra Marnardal. Det blir ganske bratt der, og spesielt for godstog. Så de har behov for all kraft de kan få, sier han.
Go Ahead har ansvar for å operere tog på Sørlandsbanen, men det er Bane Nor som har ansvar for infrastrukturen.
– Har Bane Nor vært flinke nok til å få ryddet opp i problemene?
– Vi håper og tror på en mer stabil infrastruktur på Sørlandsbanen, og samarbeider godt med Bane Nor og resten av sektoren om det, sier Rohde.
Bane Nor: Har bygget seg opp gjennom julen
– Dette har bygget seg opp gjennom julen fordi vi har hatt færre tog i drift, sa Bane Nors pressevakt Gunnar Børseth til NTB torsdag morgen.
I 11-tiden opplyste han om at det ville komme en oppdatering på Bane Nors nettside «snart».
Problemene førte blant annet til at nattoget fra Oslo til Stavanger ble stående og vente på Breland.
I tillegg sto tog 701 som skulle kjørt fra Kristiansand klokken 5.02 til Stavanger fortsatt i Kristiansand kl. 8.20
Tog 710 som skulle gått fra Stavanger til Kristiansand klokken 10.16 ble innstilt, og det ble satt inn buss for tog.
Togselskap vil fremme krav om erstatning fra Bane Nor