Det norskeide, men bermudaregistrerte rederiet Golar LNG Ltd., har inngått en avtale med det italienske Saipem konsernet om å markedsføre en felles løsning for flytende LNG-terminaler.
Konseptet er basert på en Moss-type LNG-tanker. Det er ikke avgjort om det skal bygges en ny terminal og tanker fra bunnen av, eller om man skal bygge om et eksisterende LNG-skip med kuletanker til å lagre naturgassen i og så knytte denne opp mot rørledningsnettet i land.
Prognosene sier at markedet for gass i Italia vil stige fra 75 milliarder Sm3 årlig til 100 milliarder. I dag dekkes behovet med rørforbindelser, fordi det har vært nesten umulig å få tillatelse til å bygge landbaserte LNG anlegg.
Golar og Saipem skal amarbeide i et Joint Venture for å kunne tilby andre løsninger. Selve konstruksjonen av LNG-fartøyet og terminalen vil gjøres av Moss Maritime på Lysaker, det tidligere Kværner Maritime som først ble solgt til de ansatte for deretter å bli solgt til Saipem i fjor sommer.