Kun tre «grønne» teknologier er i rute til å nå togradersmålet

Elbil er en av dem.

Økningen i elbilsalget er i tråd med det som det Internasjonale energibyrået (IEA) mener må til for å nå togradersmålet.
Økningen i elbilsalget er i tråd med det som det Internasjonale energibyrået (IEA) mener må til for å nå togradersmålet. Bilde: NTB Scanpix
Øyvind LieØyvind LieJournalist
6. juni 2016 - 14:27

Fredag lanserte Det internasjonale energibyrået (IEA) en rapport som viser milepælen med over 1 million på veien nådd i 2015. Mot slutten av året var det hele 1,26 millioner elbiler på veien verden over.

Her er det imidlertid viktig å ha med seg at «elbil» i IEA-sammenheng også omfatter plugin-hybrider.

70 prosents økning

Nyregistrering av elbiler og plugin-hybrider økte ifølge rapporten med 70 prosent fra 2014 til 2015.

Over 550.000 slike biler ble solgt på verdensbasis i 2015. 59 prosent av dette var rene elbiler, mens 41 prosent var plugin-hybrider.

Nylig ble en annen IEA-rapport lansert, Tracking Clean Energy Progress 2016. Den viser at elbil er en av kun tre teknologier som er i rute til å nå målet om vekst som er nødvendig for at temperaturen på jorden ikke skal øke mer enn to grader sammenlignet med førindustriell tid.

De to andre teknologiene som vokster raskt nok til å være i tråd med togradersmålet er ifølge IEA solceller og vindkraft på land.

I fjor kom hele 40 prosent av den nyinstallerte fornybare kraften fra vindkraft på land, med om lag 60 gigawatt ny kapasitet.

Til sammenligning ble det på verdensbasis satt opp 45-50 gigawatt solkraft i fjor.

Kostnadene synker

Den kraftige veksten henger sammen med at kostnadene for solceller og vindkraft på land mellom 2010 og 2015 har sunket med henholdsvis to tredeler og 30 prosent.

Mellom 2015 og 2020 anslår IEA at kostnadene ved vindkraft på land vil reduseres med ytterligere 12 prosent, mens solkraftkostnadene skal ned med 25 prosent.

Elbiler (og plugin-hybrider) hadde i fjor kun 0,1 prosent av bilmarkedet på verdensbasis. 90 prosent av disse bilene ble i fjor solgt i følgende åtte markeder: Kina, USA, Nederland, Norge, Storbritannia, Japan, Tyskland og Frankrike.

Norge hadde den høyeste andelen elbil og plugin-hybrider av det totale bilsalget, med hele 23 prosent, fulgt av Nederland med 10 prosent.

Kina tok over

Markedsandelen for elbiler og plugin-hybrider var 1 prosent i Kina i fjor, mot kun 0,7 prosent for USA.

USA så en nedgang i nyregistreringene for elbiler og plugin-hybrider, mens antall nyregistreringer for slike biler ble tredoblet i Kina.

Landet tok i 2015 derfor over USAs posisjon som det største markedet for slike biler, med over 200.000 nyregistreringer.

For at IEAs togradersmål skal nås, må den årlige veksten i elbiler og plugin-hybrider ligge over 25 prosent fram til 2025 og mellom 7 og 10 prosent mellom 2030 og 2050, ifølge rapporten.

Målet synes mulig å nå om elbilstøttepolitikken fortsetter, skriver IEA. Men det blir ikke nødvendigvis lett.

– Selv i en kontekst med raskt synkende batteripriser vil det å øke fra dagens nivå til 20 millioner i 2020 være en veldig ambisiøs utfordring som ikke vil nås uten fortsatt støtte fra myndighetene, heter det i Tracking Clean Energy Progress-rapporten.

Les flere saker om elbil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.