Rederier og befraktere utsettes for miljøpress. Hanne Lee Behrens, som leder styringsgruppn for Forum for miljøvennlig skipsfart, mener drivkreftene for miljøvennlige skip først og fremst er markedsdrevne.
Men markedet er ikke bare økonomi.
Kundekrav
– Skipsfarten utsettes for markedsforventninger fra tre hold, oppsummerer hun.
De tre er:
- Myndigheter
- Medier og opinion
- Kunder, forsikringsselskaper og banker
Behrens vil gå enda dypere ned i materien. Hun tror at lasteierne – det vil si de som bestiller frakt av varer, har stor påvirkningskraft.
Svensk kartlegging
I Sverige har en rekke bedrifter med stort transportbehov og myndigheter i området rundt Gøteborg slått seg sammen og startet det de kaller Clean Shipping Project.
De har laget et sett med felles kriterier som de kan klassifisere skipene etter, slik at hvert registrert skip får en spesifikk miljøprofil.
Blant medlemmene er Hennes & Mauritz, ABB, Ericsson, Volvo og andre store bedrifter.
De har sendt ut et spørreskjema til 77 store rederier gjennom sitt Clean Shippig Index for å rangere dem. Alt er åpent og tilgjengelig for hvem som helst å bruke.
Ikeas Iway
Ikea er ikke med i Clean Shipping Project, men har likevel utarbeidet utførlige krav til leverandører og samarbeidspartnere.
– Vi har et sett grunnleggende krav som alle må tilfredsstille for å komme i betraktning, opplyser kommunikasjonsrådgiver Christen Røhnebæk i Ikea Norge.
Minimumskravene danner grunnlag for diskusjoner og forhandlinger.
– Vi har et mål om hele tiden å bli bedre. Miljøkrav til transportører er ikke noe unntak, sier Røhnbæk.
Dokumentasjon
Ikea har lagt all dokumentasjon rundt verdivalg og etiske krav på nettsidene. The IKEA Code of Conduct – IWAY.
Der står det blant annet at de baserer kravene på Rio-erklæringen om miljø fra 1992. I tillegg har de langtidsmål om bærekraft og at virksomheten skal ha en overordnet positiv effekt på mennesker og miljø.