Uttalelsen kommer i forbindelse med markeringen av Fedje som den andre trafikksentralen som får det moderne digital skipsovervåkingssystemet C-Skope. Vardø var først ute for ett år siden.
Kutter risiko
Målet er at alle kystens fem trafikksentraler, eller VTS-er (Vessel Traffic Services) skal ta i bruk det nye utstyret i løpet av de neste årene. Hensikten er å redusere risikoen for ulykker langs kysten.
Avvik
C-Skope samler all tilgjengelig informasjon om skip og trafikkaktivitet i et kyst- eller havområde og presenterer den oversiktlig på en skjerm for den maritime trafikklederen. Dermed kan han eller hun oppdage skip som avviker fra normal kurs og kan utgjøre en fare.
Raser
Ved juletider 1994 slet det utrangerte skipet ”Murmansk” seg under slep og forliste på Finnmarkskysten. 14 år senere raser debatten for fullt om hvorfor ingen ting ennå er gjort for å rydde opp.
Nå er det avgjort at Kystverket skal bruke det neste året på å planlegge oppryddingen, som skal ut på anbud og vil koste mye penger.
Typisk
Kystdirektør Kirsti Slotsvik ser på den episoden som et typisk eksempel på ulykker som kan unngås i fremtiden.
- Hvis vi hadde hatt denne teknologien da Murmansk slet seg, kunne den høyst sannsynlig vært berget, sier Slottsvik til tu.no.
Varsler
Poenget er at C-Skope hjelper til med å varsle VTS-ene om unormale trafikkforhold.
- Vardø trafikksentral oppdaget et skip som avvek fra vanlig kurs. Det dreide seg helt tydelig om motorproblemer, men kapteinen avviste at han trengte hjelp. Et kystvaktfartøy ble kalt ut tidlig og fulgte med på skipet i forhold til faren for at det skulle havarere, med de skader og miljøkonsekvenser det ville medføre. Etter hvert fikk skipet i gang motorene og gikk videre som normalt, sier Slotsvik.
På tilsvarende vis kunne det mislykkede slepet av Murmansk ha blitt oppdaget tidlig.
- Og høyst sannsynlig berget, mener kystdirektøren.
Treghet
Teknologien har eksistert i et par tiår, men Slottsvik avviser at norske myndigheter har vært trege med å ta den i bruk.
- Norge har så langt ligget svært langt fremme i å ta i bruk ny teknologi i slik overvåking, sier kystdirektøren.