STAVANGER: Nesten et år forsinket er endelig det avanserte beredskapsfartøyet Stril Herkules klar til innsats.
Skipet er en forbedret utgave av Stril Poseidon, som ble satt i drift i 2005. Det skal operere som områdeberedskapsfartøy for Tampen med feltene Statfjord, Gullfaks, Snorre og Visund.
– Hun blir liggende i posisjon midt mellom Gullfaks- og Statfjord-feltene, sier ansvarlig for helse, miljø og sikkerhet i StatoilHydro, Drift Vest, Jan Einar Malmin.
Betjener flere felt
Stril Hercules skal også ha oppgaver for Snorre og Visund.
– I normal posisjon vil fartøyet bare bruke en halv time til Snorre B, som er lengst unna. Skipet gjør en fart på over 20 knop, slik at det kan forflytte seg raskt, forteller Malmin.
Formålstjenlig
Stril Herkules er et resultat av lang tids utvikling av StatoilHydro og Simon Møkster Shipping. Tidligere måtte hver enkelt plattform ha et beredskapsfartøy liggende.
Det var både dyrt og lite hensiktsmessig. Skip som ble brukt var ofte eldre fiskefartøy eller fartøy av lav kvalitet, og i enkelte tilfeller representerte disse en stor fare for plattformene de skulle passe på.
– Vi utarbeidet et konsept med områdeberedskap, med et avansert spesialsydd fartøy med såkalt datterfartøy i samspill med SAR-helikopter på området. Haltenbanken var det første stedet konseptet ble prøvd ut med fartøyet Stril Poseidon.
– Basert på disse erfaringene utviklet vi dette fartøyet. Det er litt lengre, noe bredere og datterfartøyet fikk bedre utforming slik at det er lettere å plukke folk opp fra sjøen, påpeker sikkerhetssjefen.
Utfordrende
Det er Simon Møksters Rederi i Stavanger som eier og driver skipet. Kontrakten ble tildelt i 2006, og skipet bestilt ved Flekkefjord Slip og Mekaniske.
Sommeren 2007 ble det klart at verftet hadde betydelige økonomiske vanskeligheter.
Et mislykket forsøk på refinansiering og påfølgende konkurs medførte at rederiet måtte overta skipet før det var ferdig i mai 2008. Selskapet ble selv ansvarlig for ferdigstillelsen som ble gjort ved verftet i Ølen.
– Vi måtte selv stable en organisasjon på beina som kunne bygge skipet ferdig. En av de største utfordringene vi møtte var å forhandle med underleverandørene. De ville ikke levere utstyret så lenge de ikke hadde fått betalt for arbeid de hadde utført. Men vi kom frem til en løsning, og skipet ble klart til drift 5. desember i 2008, forteller Nils A. Liaaen i Simon Møksters Rederi.
God sjøbåt
– Stril Herkules fungerer bra, og det er en god sjøbåt. Det fikk vi erfare i desember med vind opp i storm styrke da vi lå ute på Tampen, forteller kaptein Geir Sevland.
Hovedfunksjonen for beredskapsfartøyet er å bistå med å redde personell og utstyr ute på feltet i samarbeid med SAR-helikopteret.
På Tampen er dette plassert på Statfjord B-plattformen. Det er plass til 370 mann om bord i tillegg til besetningen på 13. Det er lugarplass til 40 personer.
Skipet har sykestue med 37 sengeplasser og et prehospitalt skademottak.
Oljevernberedskap
Stril Herkules er utstyrt med to oljelenser, en førstelinjelense for å begrense utslipp rundt en båt eller installasjon.
Dessuten er den utstyrt med en stor Nofo-lense for å samle opp olje. To forskjellige skimmere er montert for å kunne hente opp olje av forskjellig kvalitet.
I tillegg er skipet utstyrt med dispergeringsutstyr som brukes før å løse opp oljen kjemisk slik at den lettere øses opp i havet. Til dette brukes vanligvis en form for såpe.
Fartøyet skal bistå shuttletankerne med å ta om bord lasteslangene fra lastebøyene på feltet.
– Vi har også en ROV om bord, slik at vi kan gjennomføre enkle undervannsoperasjoner som inspeksjonsoppdrag når vi ligger på feltet. Vi har kraftig slepekapasitet med en trekkraft på 110 tonn, slik at vi kan ta slep dersom fartøyer kommer faretruende nær installasjonene, forteller Sevland.
Bølgehøyde 12 meter
Akterstevnen er utformet som på en tråler, men med en V-formet rampe for datterfartøy og MOB-båten. Datterfartøyet er på 35 fot og med to motorer, hver på 400 hestekrefter. Fartøyet er innelukket og har plass til 24 personer. Dette fartøyet ligger fast på rampen og kan sjøsettes på meget kort varsel. Det kan gjøre 35 knop i 2,5 meter høye bølger.
– Vi har klart å sjøsette og ta opp datterfartøyet i opptil 12 meter høye bølger. Kravet er 10 meter.
Rampen akterut kan også brukes for å ta om bord livbåter fra plattformer og skip.
Utstyrt med sju motorer
For å redusere utslipp og drivstofforbruk er båten utstyrt med en spesiell motorkombinasjon.
Normalt kjøres båten dieselelektrisk, men dersom den skal forflyttes med stor fart, eller at det er behov for ekstra stor trekkraft, kan hovedmotorene kobles inn direkte til propellene gjennom et gir som normalt er koblet til en elektromotor.
– Stril Herkules er utstyrt med to hovedmotorer for framdrift. I tillegg har vi fem hjelpemotorer. Vi har lagt vekt på å ha et motorarrangement som sikrer at motorene vi bruker går på over 80 prosent belastning ved normal bruk. Det betyr at vi stanser motorer som vi ikke har behov for under normale forhold, forklarer teknisk inspektør Tom Karlsen i Simon Møkster Shipping.
Kontrakten Simon Møkster Shipping har med StatoilHydro er på ti år med opsjon på ytterligere fem år.
Dagraten er på ca. 150 000 kroner.