«The Twist» er designet av arkitektene i Bjarke Ingels Group – BIG, og vil fungere som en utvidelse av den eksisterende skulpturparken. Kunstbygningen er en forlengelse av skulpturparken og utgjør en del av Kistefos-museet, som regnes som et av de viktigste bidragene til norsk og skandinavisk industrihistorie.
- Enda en spektakulær elvekryssing: Bygger trappebru over Vøringsfossen
Like mye ei bru som et bygg
Den 1000 kvadratmeter store bygningen spenner 60 meter over Randselva og skrur seg på midten 90 grader i en skulpturell form. Bygget er både et museum, en skulptur og ei bru, og fungerer som en forbindelse mellom nord- og sørsiden av skulpturparken - et område med rik historie og vakker natur.
Det er danske Bladt Industries har produsert den avanserte konstruksjonen. Stålkonstruksjonen som danner rammen av bygningen, dekker et 60 meter langt fritt spenn over Randselva. Hele konstruksjonen veier imponerende 380 tonn.
Bladt forteller at dette har vært et av de mest komplekse byggeprosjektene de noen gang har gjennomført, særlig på grunn av den ekstremt komplekse 90 graders vrien i strukturen.
– I min 40-årige karriere har jeg aldri bygget en så sammensatt struktur. Det har vært utfordrende fra start til slutt. Jeg er ekstremt stolt av resultatet. Og jeg er overbevist om at dette vil være en av de største turistmagnetene i Norge, sier Benny Bedsted Jeppesen som har vært ansvarlig for prosjektet hos Bladt Industries.
Åpnes av Dronningen i dag
– Etter mange år med planlegging og utvikling, er vi stolte av å kunne åpne dette flotte nye bygget . Vår ambisjon er å gjøre Kistefos til en must-see kulturdestinasjon med et skiftende utstillings- og skulpturprogram i verdensklasse, for å komplementere den rike industrielle arven på stedet, sier museumseier Christen Sveaas på deres nettsider.
I dag klokken 18 skal H.M. Dronningen vil være til stede ved åpningen av Kistefos nye museumsbygg «The Twist». Statsminister Erna Solberg og statsrådene Siv Jensen og Trine Skei Grande deltar også under åpningen av det nye museet.
- Prosjektlederen er spent: Hvem kan rehabilitere brua fra 1824?