Etterspørselen etter naturgass i Europa øker. For å dekke behovet må det bygges LNG-terminaler.
Aker Kværner har i lang tid arbeidet med studier og forprosjekteringen av en LNG-terminal i betong, Isola di Porto Levante, nord i Adriaterhavet, like utenfor Venezia.
Aker Kværner Construction skal bygge den gigantiske LNG-terminal for ca. seks milliarder kroner.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Kontrakten er inngått med Qatar Petroleum, ExxonMobil og det italienske energiselskapet Edison, og inneholder ingeniørtjenester, innkjøp og byggeledelse av den kunstige øya. Øya inneholder lagertanker, mottaksanlegg og fordamperanlegg for å sende naturgass inn på det italienske gassnettet. Italienske Snamprogetti skal legge rørledningen ut til terminalen.
To anløp i uken
Øya blir stående rundt 15 kilometer fra kysten. Vanndypet er 30 meter. Terminalen har en kapasitet på 250.000 m 3 og skal utstyres med et anlegg som kan ta i mot LNG-tankere opp til 150.000 m 3. Eierne av terminalen regner med to anløp i uken.
Simen Lieung er sjef for Aker Kværners oljeaktiviteter. Han sier at prosjektet viser at selskapets kompetanse er ettertraktet.
– Det gjelder både regassifiseringsekspertisen i Houston og betongekspertisen i Oslo, sier han.
Øy-tauing
Terminalen skal bygges inne ved land, for deretter å slepes ut i havet og settes på bunnen. Prosjektet skal være ferdig midtsommers i 2007. Da er terminalen klar til å ta i mot åtte milliarder Sm 3 gass årlig.
Aker Kværner gjennomfører flere studier for tilsvarende terminaler i andre verdensdeler. LNG-terminalene til havs er ettertraktet fordi de færreste ønsker å ha store gasstankerne i sin nærhet. Teknologien som ble utviklet for plattformene i Nordsjøen er dermed kommet til heder og verdighet igjen.