Det er mange i Trondheim som mener at flytting av godsterminalen fra "bæste tomta i by'n" til Leangen, er en forutsetning for utbygging av E6 Nordre avlastingsvei. Et veiprosjekt som har skapt store lokalpolitiske bølger det siste året, men som skal avlaste trafikkgjennomstrømmingen i byen og frigi plass til en helt ny bydel.
I høst gikk varaordfører Frank Jenssen hardt ut mot jernbanedirektør Steinar Killi i Adresseavisen, da denne stilte seg negativ til prosjektet. Den gang lovet politikeren omkamp og aksjoner mot regjeringsapparatet. Han har tydeligvis ikke argumentert godt nok overfor samferdselsstatsråd Thorild Skogsholm, for nå er hele veiprosjektet på vei inn i utredningsapparatet igjen. - Det er en oppsiktsvekkende vingling fra statens side - nye standpunkter inntas fra halvår til halvår i saker som har hundreårsperspektiv for Trondheim, sier Frank Jenssen i en pressemelding. Han understreker at jernbaneverket hele tiden har ønsket omplassering av godsterminalen, men at de nå har foretatt en kuvending som kan sette byutviklingen tilbake med flere år.
- Dersom konsekvensen av denne treneringen av byutviklingen fra statens side medfører at det blir dyrere å bygge Nordre avlastingsvei, forutsetter Trondheim Høyre at staten betaler 100% av merkostnadene, sier Jenssen.
Nordre avlastingsvei har gått under flere navn, blant annet Nordtangenten, og har versert som kommunesak i over 10 år. Nå er det andre gang på ett år at utredninger stopper store utbyggingssaker i Trondheim. Sist var det Tore Tønne som sendte det nye regionsykehuset ut i plasseringsutredning, som endte med at det ble liggende som opprinnelig planlagt.