– Konsernets gjeldskrise rammer den norske virksomheten urettmessig hardt, sier NITOs representant i Kværner, Hilde Karlsen, til tekblad.no
Hun hadde håpet at de ansatte skulle få ro etter slaget mellom Kjell Inge Røkke og Kværner-ledelsen ved generalforsamlingen i mai. I stedet ser det ut til at de 2000 ingeniører og sivilingeniører i olje- og gassvirksomheten i Norge må fortsette å føre skuta videre uten land i sikte.
Det internasjonale konsernet er i krise, mens olje- og gassvirksomheten i Norge går godt. Det er altså ikke de norske aktivitene som først og fremst er årsak til problemene. Likevel frykter mange ansatte for arbeidsplassene sine.
Med en kortsiktig likviditetskreditt på 900 millioner kroner, er det ingen grunn til å slå av PC-en og gå hjem. Alle prosjekter i Norge går som planlagt. Det vil de gjøre også om alle forhandlinger strander og et bostyre må ta over.
-Det er trolig flere interessenter til deler av driften. Virksomheten kan i verste fall gå videre med andre eiere, sier funksjonærenes representant i Kværner-styret, Åsmund Knutsen, til tekblad.no.
Nitos informasjonssjef, Arve Christensen, mener at Kværner har slitt med rekrutteringen etter massoppsigelsene i 1999.
-Dagens uavklarte situasjonen kan føre til at folk sier opp selv, sier Christensen.
For to år siden var det mange som gikk til andre selskaper i bransjen, mens andre benyttet sjansen til å finne jobber på sine hjemplasser. De fleste ble absorbert i markedet.
-Det kan bli mye verre denne gangen, ifølge Hilde Karlsen. - Et lite lokalsamfunn som for eksempel Egersund kan vanskelig sysselsette de 650 som jobber i Kværner, og 1800 ledige er vel mye selv for Stavanger om Rosenberg skulle stenge portene.
Oljeindustriens Landsforening (OLF) påpeker at det er mange bedrifter som står klare til å plukke opp de ansatte om det skulle å galt i Kværner. A sier Administrerende direktør i Finn Roar Aamodt i OLF er imidlertid mer bekymret over bransjens vilkår.
– Rammebetingelsene for videre utbygging av de store olje- og gassforekomstene som fortsatt finnes på norsk sokkel må bli bedre. På den måten kan Aker og Kværner fortsette å fylle ordrebøkene med oppdrag fra oljeselskapene, sier han.