NYHETER

Kvelningstendenser?

Festo kutter prisen på elektriske akser med en løsning som kan skvise luften ut av pneumatikken.

Stolt trio med et nytt konsept for elektriske akser, salgssjef Arild Johansen, løsningsansvarlig Ivar Sørlie og produktsjef Thor Hebnes.
Stolt trio med et nytt konsept for elektriske akser, salgssjef Arild Johansen, løsningsansvarlig Ivar Sørlie og produktsjef Thor Hebnes. Bilde:
22. jan. 2013 - 14:48
Vis mer

Nykommeren, Epco-serien, blir et kjekt supplement til selskapets eksisterende løsninger for pneumatikk og elektriske akser. Prisingen er langt nærmere de rimeligere pust- og pes-løsningene.

 

Elektrosjokk

 

Salgs- og markedssjef Arild Johansen forteller til Automatisering at Epco kan være et godt alternativ for tradisjonelle pneumatikkbrukere. Samtidig understreker han at selskapet er nøytrale på teknologi, det vil si i valget mellom elektrisk eller pneumatisk aksestyring.

- Vi anbefaler alltid den beste løsningen, sier Johansen.

 

Trykkluftbaserte løsninger utgjør fortsatt brorparten av selskapets omsetning, med god margin, men Johansen forklarer at den prosentvise veksten for elektriske akser er langt høyere.

 

Energigevinst

 

At elektriske løsninger forsyner seg av både pneumatikk- og hydraulikkmarkedet er et tegn i tiden. To fordeler ved elektriske akser er lavere energiforbruk og raskere omstillinger.

- Mye trykkluft går til spille, gjennom tap i ledningsnettene. Hver gang en luftsylinder er i bevegelse blir det dumpet energi, forklarer han.

 

Snill software

Veronika Østerdahl er ny salgs- og markedsassistent.
Veronika Østerdahl er ny salgs- og markedsassistent.
 

Tidligere har kanskje brukerterskelen for elektriske akser vært høyere enn for pneumatiske sylindre. Festo mener de har utlignet ankepunktet med to softwareverktøy. Det ene brukes for konfigurasjon og valg av løsning, mens det andre skal sørge for smertefri igangkjøring.

- Vi har presentert Festo Configuration Tool for flere maskinbyggere. Hver gang har responsen vært riktig positiv til brukervennligheten, forteller Johansen.

 

Konfigurasjonsverktøyet brukes for både elektriske akser og pneumatiske løsninger. Det er bare å steppe seg gjennom programmet. Ved å legge inn verdiene for maksimal hastighet og akselerasjon i igangkjøringsverktøyet Positioning Drives, garanterer de en levetid på minimum 5000 km for de elektriske aksene, forutsatt bruk i riktige omgivelser.

- Og det er langt, smiler han.

- Få gjerne med at begge softwareverktøyene er kostnadsfrie, avslutter Arild Johansen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.