Nykommeren, Epco-serien, blir et kjekt supplement til selskapets eksisterende løsninger for pneumatikk og elektriske akser. Prisingen er langt nærmere de rimeligere pust- og pes-løsningene.
Elektrosjokk
Salgs- og markedssjef Arild Johansen forteller til Automatisering at Epco kan være et godt alternativ for tradisjonelle pneumatikkbrukere. Samtidig understreker han at selskapet er nøytrale på teknologi, det vil si i valget mellom elektrisk eller pneumatisk aksestyring.
- Vi anbefaler alltid den beste løsningen, sier Johansen.
Trykkluftbaserte løsninger utgjør fortsatt brorparten av selskapets omsetning, med god margin, men Johansen forklarer at den prosentvise veksten for elektriske akser er langt høyere.
Energigevinst
At elektriske løsninger forsyner seg av både pneumatikk- og hydraulikkmarkedet er et tegn i tiden. To fordeler ved elektriske akser er lavere energiforbruk og raskere omstillinger.
- Mye trykkluft går til spille, gjennom tap i ledningsnettene. Hver gang en luftsylinder er i bevegelse blir det dumpet energi, forklarer han.
Snill software
Tidligere har kanskje brukerterskelen for elektriske akser vært høyere enn for pneumatiske sylindre. Festo mener de har utlignet ankepunktet med to softwareverktøy. Det ene brukes for konfigurasjon og valg av løsning, mens det andre skal sørge for smertefri igangkjøring.
- Vi har presentert Festo Configuration Tool for flere maskinbyggere. Hver gang har responsen vært riktig positiv til brukervennligheten, forteller Johansen.
Konfigurasjonsverktøyet brukes for både elektriske akser og pneumatiske løsninger. Det er bare å steppe seg gjennom programmet. Ved å legge inn verdiene for maksimal hastighet og akselerasjon i igangkjøringsverktøyet Positioning Drives, garanterer de en levetid på minimum 5000 km for de elektriske aksene, forutsatt bruk i riktige omgivelser.
- Og det er langt, smiler han.
- Få gjerne med at begge softwareverktøyene er kostnadsfrie, avslutter Arild Johansen.