Dette området av landet kan godt beskrives som en bukkemark. Fjell og fjorder har satt begrensninger og stengsler for fremkommeligheten. En reise på noen få mil kan ta mange timer.
Nina Lødøen Øen fra Hornindal er et eksempel på at Kvivsvegen gir nye muligheter for folk som bor her. Hun er gift og har tre barn, sitter i Hornindal kommunestyre som Venstres gruppeleder og har lenge hatt ønske om å skaffe seg formell utdannelse som sosionom. Hun har ventet på at Kvivsvegen skulle bli ferdig med å starte utdanningen sin. Årsak: Reisetiden fra Hornindal til Høgskolen i Volda blir nesten én time kortere med Kvivsvegen på plass. Når hele veganlegget mellom Hornindal og Volda er ferdig, kan hun kjøre strekningen på én halv time i stedet for halvannen time som i dag.
Så denne høsten startet Nina Lødøen Øen opp på Høgskolen i Volda.
Sparte millioner
Mange i Nordfjord får betydelig kortere veg til flyplass, til sjukehus og til jobb i Volda, Ørsta eller Ulsteinvik. Andre vegen blir det nå fergefri forbindelse i retning Strynefjellsvegen og Østlandet. Et betydelig utvidet bo- og arbeidsmarked betyr mye, sier ordførerne i Volda og Hornindal, Arild Iversen (KrF) og Anne-Britt Øen Nygård (Sp). Våre Veger var passasjer da kommunestyret i Hornindal for første gang ble loset gjennom fjellet til Volda med prosjektleder Oddbjørn Pladsen som guide.
Kostnadsoverslaget på dette store veganlegget var 1045 millioner 2008-kroner. Prosjektleder Oddbjørn Pladsen opplyser til Våre Veger at anlegget er bygd 25 millioner kroner billigere enn budsjett. Han håper å kunne bruke de 25 millionene på en kort, dårlig strekning på Volda-siden av E39.
Pladsen er prosjektleder for store anleggsarbeider som pågår i det samme området.
I tillegg til Kvivsvegen pågår større rassikringsarbeider med to tunneler på E39 ved Hjartåberga i Volda og et omfattende rassikringsarbeid på strekningen Røyr–Hellesylt (fylkesveg 60). Prosjektorganisasjonen har vært oppe i 19 personer.
Seks entrepriser
– For Kvivsvegen valgte vi å dele prosjektet opp i seks entrepriser, i stedet for å velge den løsningen som hadde vært minst arbeidskrevende for oss: Én stor entreprise. Det tror jeg vi har spart en del penger på, sier Pladsen.
Oppdelingen i mindre entrepriser gjorde det mulig for mindre, lokale entreprenører å delta i konkurransen. Både K.A. Aurstad og Volda Maskin har hatt hver sin entreprise og betydelige arbeider på anlegget.
Skanska Norge har hatt ansvaret for alt arbeid
i Kvivstunnelen, Mesta AS har bygd vel 7000 meter ny veg, ECO Bygg AS har bygd den nye Kvivsbrua på 144 meter og One Nordic Kraftmontasje har hatt alt elektroarbeid på hele prosjektet.
Pladsen er fornøyd med gjennomføringen. Han er også fornøyd med at tre års omfattende anleggsarbeid kun har resultert i tre uhell som har medført skade med sjukefravær. Det har ikke vært dødsulykker. I et tilfelle ble en arbeider brannskadd og har fått varig mén av dette, men er nå i arbeid igjen.
Mange hinder
Uproblematisk har gjennomføringen ikke vært. I Grodås sentrum godtok ikke vernemyndighetene riving av en gammel løe. Vegen måtte legges utenom. Heller ikke gangveg ble godkjent. Det er nå gangveg på begge sider av løa, men folk må ut i europavegen for å komme forbi.
I Fyrde i Volda trekker 12 000 padder over vegen til Lillevatnet for å yngle. Her måtte det bygges paddeunderganger og sikringer slik at paddene ikke kom ut i vegbanen.
I Hjartåbergan nord for Kvivsvegen ble en svartor saget ned. Dette førte til reaksjoner fra naturvernhold. Ny reguleringsplan måtte lages. I mellomtiden har arbeidet stanset opp.
Det har vært store arkeologiske utgravinger langs vegtraseen som har gitt mye ny kunnskap om tidligere bosetting i dette området.
Vekt på sikkerhet
Kvivsvegen er finansiert med statsmidler. En ny tunnel mellom Volda og Ørsta som må bygges for å korte ned ytterligere på E39 og i tillegg legge gjennomgangstrafikken utenom Volda sentrum, må derimot finansieres med bompenger. Dette er akseptert i kommunestyrene både i Volda og Ørsta.
Tunnelene i den nye Kvivsvegen er utstyrt med alt det sikkerhetsutstyr som kreves, stopplys med bommer som aktiviseres automatisk når det meldes om en hendelse inne i tunnelene, nødtelefoner, brannslukkingsapparat som utløser alarm og vegstenging når de løftes av, havarinisjer, snunisjer og ledelys som tennes automatisk når nødtiltak iverksettes. Den lengste av tunnelene på Kvivsvegen har radiosamband der vegtrafikksentralen og redningstjenesten kan bryte inn i radiosendingene og gi meldinger via P1 til trafikantene.
Dersom et brannslukkingsapparat fjernes, starter ventilasjonen som sender røyken i retning fra Volda mot Grodås.
Det er litt av et prosjekt som nå er fullført i grenseområdet mellom Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. Gode veger har vært mangelvare i dette området. Fortsatt står det elendig til med fylkesvegnettet, ikke minst mellom Grodås og Hellesylt i Stranda kommune.