– Dette er et godt miljøtiltak på lang sikt, sier Kystverkets beredskapsdirektør Johan Marius Ly.
Kystverket la tirsdag fram sin anbefaling om hva de mener bør skje med ubåtvraket med 65 tonn kvikksølv som ligger på havbunnen utenfor Fedje nord i Hordaland.
Det er to år siden Kystverket fikk i oppdrag av den rødgrønne regjeringen å utrede ytterligere to ulike alternativer: enten å heve kvikksølvlasten eller å dekke til problemubåten fra andre verdenskrig. Siden 2003 har Kystverket anbefalt tildekking av vraket hele tre ganger.
En eventuell tildekking vil ta om lag to år og fire måneder å gjennomføre. Og kostnadene er med 75 prosents sannsynlighet beregnet å bli mellom 360 og 520 millioner kroner.
– Liten påvirkning
Kystverket har overvåket fisk og skalldyr i området rundt vraket siden 2004, men det er ikke registrert noen særlig forurensingseffekt av vraket, ifølge prosjektleder i Kystverket Hans Petter Laahne Mortensholm.
Hensikten med tildekkingen av vraket og området rundt er å hindre at kvikksølvet forurenser overflaten av sjøbunnen. Tykkelsen på tildekkingsmaterialet er planlagt å være 2,9 meter over vraket, og 1,5 meter ellers.
Ifølge DNV GL var det trolig 1.857 flasker kvikksølv om bord i ubåten. Men det er uklart hvor i ubåten de ble lagret. To såkalte kjølkasser i vraket ble åpnet i vinter, og de viste seg å være tomme. Det var dermed stor usikkerhet om hvor mange flasker som kunne heves.
Anslaget nå tilsier at det vil være mulig å hente opp mellom 25 og 45 prosent av kvikksølvet, mens tidligere anslag var så høye som mellom 70 og 90 prosent.
150 millioner
Kystverket har benyttet seg av det de betegner som den beste nasjonale og internasjonale fagekspertise som finnes på disse områdene i utredningen av alternativene. Totalt har utredningene kostet 150 millioner kroner, skriver Bergens Tidende.
Mens den rødgrønne regjeringen vedtok både tildekking og heving av vraket, mente den borgerlige opposisjonen lenge at ubåten bør heves. Både Høyre og Fremskrittspartiet modererte seg i regjeringserklæringen etter maktskiftet i fjor høst, der det heter at de vil «sikre en miljømessig trygg og forsvarlig løsning for U-864».
Stor skuffelse
Kystverkets konklusjon vil bli møtt med stor skuffelse i lokalsamfunnet på øya med 561 innbyggere.
– Nå må den sittende regjeringen være voksne nok til å gi samfunnet her en erstatning for den slitasjen denne prosessen har påført oss. Vi var en øy som skulle satse på turisme og opplevelser knyttet til fiske og havet. Hvem vil kjøpe en hytte her for å drive med fiske så lenge det ligger så mye kvikksølv utenfor kysten, sa Terje-Viktor Storemark til Bergens Tidende i forkant av Kystverkets fremleggelse tirsdag. Han driver butikken på øya og sitter i formannskapet for Høyre.
Alle omkom
– Nå må det skje noe ganske raskt. Dette har vært en stor belastning for utviklingen av Fedje-samfunnet, sier Storemark.
Den tyske ubåten U-864 ble senket av den britiske ubåten HMS «Venturer», 9. februar 1945. Alle om bord omkom.
Sjøforsvaret fant i mars 2003 vraket på rundt 150 meters dyp, rundt to nautiske mil (3,7 km) vest for Fedje i Hordaland.
Les også:
Se de første videobildene av kjølen på ubåtvraket ved Fedje