Hvis E6 gjennom Bardu i Troms hadde vært bygget i dag, ville avstanden til fjellskjæringen på bildet vært seks meter. Men den slags inngrep på eksisterende veg er urealistisk på kort sikt, og da mener byggeleder i Statens Vegvesen Jan Lind at mykgjøring i form av en solid pute av 20-150 mm pukk vil være et godt avhjelpende tiltak.
- Vi gjorde en test i Ballangen-området for et par år siden, og bestemte oss for å gå videre med det. Det er gjort andre steder i Norge også, men i mindre omfang enn dette. Vi hadde 2,5 millioner til rådighet, og det rakk til en strekning på tre kilometer i Bardu. I tillegg har vi lagt en liten strekning på Bjørnfjell. Alternativet til en slik mykgjøring vil være å bygge rekkverk på begge steder. Men det innebærer jo fare for å stenge bilene inne, i tillegg til at eventuelle myke trafikanter ikke vil ha noen steder å gjøre av seg hvis de må ut av vegbanen, påpeker Lind.