Flere norske byer har allerede såkalte bysykkelordninger, hvor et reklamebyrå finansierer syklene med annonser, og beboerne slipper unna med en symbolsk sum for fri bruk en hel sesong.
I Oslo er det for eksempel ClearChannel som driver bysyklene, og brukerne betaler 80 kroner i året.
Sykkelenergi
Samtidig som syklene bringer oss frem, forsvinner det jo mye energi i for eksempel bremsing, noe som allerede utnyttes i såkalte hybridsykler.
Dette har designer Chiyi Chen forsøkt å bygge videre på, og har kommet frem til en løsning som han håper kan forsyne en hel flåte av busser med elektrisitet i fremtiden.
Med hans system lagres bremseenergien i en kondensator, og fôres tilbake til et sentralt system når sykkelen igjen settes i stativet, i stedet for å gjenbrukes i sykkelen.
Bussbilletter
For én sykkel er kanskje ikke utbyttet så stort, men for en hel armada av bysykler kan energiutbyttet bli merkbart, og det er derfor Chen håper å kunne bruke energien til å redusere drivstofforbruket i hybridbusser.
I tillegg har designeren utviklet et eget RFID-kort som både brukes til å låse opp syklene, men også til å holde styr på energien som hver syklist genererer.
Det gir muligheter for kompensasjon, for eksempel i form av saldo på forhåndsbetalte busskort - om du sykler så og så langt, kan du ta bussen gratis.