ELBIL

Ladestasjoner: Norsk standard skaper forvirring og hindrer utvikling

Det trengs samarbeid på tvers av både sektorer og grenser for å sikre at vi utvikler en bærekraftig og integrert løsning for fremtidens transportbehov.

Siri Raustein, electric vehicle manager i Apcoa, mener norske regler for ladestasjoner avviker fra internasjonale standarder.
Siri Raustein, electric vehicle manager i Apcoa, mener norske regler for ladestasjoner avviker fra internasjonale standarder. Foto: Apcia
Siri Raustein, ansvarlig for ladesatsingen i Apcoa
14. feb. 2024 - 13:00

Dette debattinnlegget gir uttrykk for skribentens meninger. Ønsker du selv å bidra i debatten, enten med et debattinnlegg eller en kronikk, les retningslinjene våre her.

Norsk avvik fra internasjonal standard for elbilladere har blitt et brennhett tema i teknologibransjen, og det skaper forvirring og hodebry for alle involverte, fra produsenter til sluttbrukere.

Dette ble nylig understreket gjennom en klage til Norsk Elektroteknisk Komité (NEK) fra rådgivningsselskapet Rejlers, som belyser behovet for å harmonisere nasjonale standarder med internasjonale retningslinjer, spesielt innenfor et felt som stadig utvikler seg: elektrisk mobilitet.

Stor forvirring om produktene

Bakgrunnen er at den norske installasjonsstandarden (NEK 400) har blitt kritisert for å avvike fra den internasjonale standarden (IEC 62955) når det gjelder kravene til ladestasjoner for elbiler. Avviket har ført til en rekke utfordringer, inkludert økte kostnader og forvirring rundt hvilke produkter som kan brukes lovlig i Norge.

NEK 400 er ment å sikre sikkerheten og effektiviteten til elektriske anlegg i Norge, men avviket fra internasjonale standarder kan føre til at produsenter må tilpasse seg spesifikke krav som bare gjelder i Norge. Dette kan hindre fri konkurranse og begrense tilgangen til innovative produkter på markedet. Det medfører også ekstra arbeid og prisøkninger for installatører og sluttbrukere som må håndtere konsekvensene.

Grunder, teknologisjef og styreleder i Easee, Kjetil Næsje, tjente hakket mer enn konkurrenten Zaptecs tidligere direktør i fjor.
Les også

Easee-grunderen tjente mest blant lader-toppene i fjor

Hindrer teknologisk innovasjon 

I tillegg påvirker det industrien som helhet. Når nasjonale standarder ikke harmoniseres med internasjonale retningslinjer, kan det føre til unødvendige hindringer for teknologisk utvikling og innovasjon. Det er derfor viktig at relevante myndigheter og standardiseringsorganisasjoner tar tak i disse problemene og arbeider for å sikre at nasjonale standarder er i tråd med internasjonale normer.

Det er utvilsomt behov for en grundig gjennomgang av NEK 400 for å rette opp i eventuelle feil og mangler som hindrer bransjens fremgang. Det er avgjørende at NEK og andre relevante organer tar disse bekymringene på alvor og arbeider sammen med industrien for å finne løsninger som er i tråd med både nasjonale behov og internasjonale standarder.

Krever internasjonalt samarbeid 

I det stadig voksende markedet for elektriske kjøretøy er det avgjørende at vi legger til rette for en smidig overgang til elektrisk mobilitet ved å sikre at ladestasjoner og tilhørende infrastruktur er i samsvar med de høyeste standardene for sikkerhet og effektivitet. Dette krever et samarbeid på tvers av både sektorer og grenser for å sikre at vi utvikler en bærekraftig og integrert løsning for fremtidens transportbehov.

Hydro var tidlig ute, her fra forsøk gjort i Sunndal. Fra venstre, Petter Åsholt, Molly Linseth og Martha Indriyati foran HPDC-maskinen.
Les også

Gammelt grep kutter antall bildeler drastisk: – En no-brainer

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.