Samferdselsdepartementet ba Vegdirektoratet kartlegge behovet for gang- og sykkelveier rundt alle landets skoler.
Resultatet er nå klart: Det er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt å gjøre det trygt å gå og sykle de nærmeste to kilometerne til alle skolene i Norge, skriver Aftenposten.
Mest for pengene
"En investering i gang- og sykkelanlegg rundt landets skoler, med antatt nasjonal kostnad på 60 – 67 milliarder kroner, kan ikke forsvares ut ifra trafikksikkerheten", skriver direktoratet.
– Vi prøver å få størst reduksjon i antall skadde og drepte pr. investerte krone. Det er mange tiltak – som midtverk på tofeltsveier og sikring av krysningssteder – som gir vesentlig større ulykkesreduksjon enn å bygge ut gang- og sykkelveier, utdyper sjef for trafikksikkerhet i Vegdirektoratet, Finn Harald Amundsen, til avisen.
Pugg trafikkregler
Fire dager før skoleåret starter, har 41 kommuner ikke bygget en eneste kilometer gang- og sykkelsti. 151 kommuner har under fem kilometer trygg skolevei.
Vegdirektoratets anbefaling er derfor å sikre de viktigste og farligste skoleveiene, i stedet for to kilometers trygg sone rundt alle skolene som nasjonal standard. Samferdselsdepartementet anbefaler på sin side at ungene lærer trafikkvett.
– Foreldrene har nå fire dager på å gå sammen med ungene til skolen, lære dem trafikkregler og finne alternative ruter. Foreldrene må sørge for at skolene tilbyr opplæring til sykkelsertifikat, sier politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Anne Tingelstad Wøien (Sp).
– Helt feil
Trygg Trafikk kaller Vegdirektoratets anbefaling lite ambisiøs.
– Vi mener det er helt feil å bruke krav om kost/nytte-verdi av trafikksikkerhetstiltak på skolevei. Det må være nulltoleranse for ulykker på skolevei, og under skoletransport – uansett kostnad, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen til Aftenposten.