Det er i hvert fall et av målene til utviklerne bak spillverdenen "World Beside".
Virtuelt UiO
– Håpet vårt er at det skal bli mulig å utvikle et spill der elever kan sitte hjemme og gå på et virtuelt besøk til en forsker ved UiO og stille spørsmål om faget, sier prosjektleder Erlend Arge og styreleder Morten Dælen i World Beside til universitetets nettsider Uniforum nett no.
Planen er å lansere det virtuelle universitetet før 200-årsjubileet i 2011.
Før den tid, allerede i 2009, skal spillplattformen trolig tas i bruk i norske videregående skoler.
3D-verden
Selve spillverdenen er en tredimensjonal modell inspirert av den virkelige jorda og solsystemet. Selv om ikke alt er like realistisk, er det naturlovene som gjelder. Som i andre mer kommersielle spillverdener, får hver spiller sin avatar som for eksempel kan brukes til å løse oppgaver hentet fra realfagenes læreplan.
World Beside AS eies av Birkeland Innovasjon (60 prosent) og Simulasenteret (40 prosent). Utviklingen er finansiert av Utdanningsetaten i Oslo, StatoilHydro og Universitetet i Oslo.
Nå har selskapet søkt om 30 millioner kroner fra Forskningsrådet for å utvikle spillet enda mer.