Det må gå an å lage en miljøvennlig racerbil, mente forskerne ved Universitetet i Warwick i Storbritannia. Nå er prosjektet "World First" over. En Formel 3-bil laget av gulrøtter, poteter og soyabønner ble presentert i forrige uke.
Bilen er utstyrt med en dieselmotor som går på avfall fra sjokoladeindustrien.
– Ekstremt utfordrende
– Det å få en dieselmotor til å passe inn i bilen var ekstremt utfordrende. Det er svært trangt i en Formel 3-bil, og vi måtte produsere en rekke skreddersydde deler for å få motoren til å passe inn, sier prosjektleder James Meredith i en epost til Teknisk Ukeblad.
Formel 3 er en mindre utgave av Formel 1, og motorene er på maksimalt to liter.
World First-prosjektet forsøker å skape bevissthet om alternative måter å produsere og drive bilene på, slik at motorsporten kan bli mer miljøvennlig. Men det har vært krevende.
– En læringsprosess
– Det å jobbe med naturlige og resirkulerte materialer har vært en læringsprosess med mange mislykkede forsøk før vi klarte å produsere deler som var gode nok for en racerbil, sier Meredith.
Sammen med forskerkollegane sine har han sett på hele prosessen ved å produsere en bil. Mye av bilens karosseri er naturlig eller resirkulert fiber, som karbonfiber eller fiber av hamp.
Det er brukt cellulose utvunnet av gulrøtter til å lage en polymer som blir brukt i rattet, og potetstivelse i sidespeilene. Bilen er også utstyrt med en nyutviklet katalysator som fjerner bakkenær ozon.
Håper på økt bevissthet
– Jeg tror ingeniører er i ferd med å øke sin bevissthet om miljøvennlige valg. Prosjekter som dette kan åpne øynene deres for nye områder innen forskining og utvikling, sier Meredith.
Da bilen ble presentert, ble James Meredith spurt av BBC om den kom til å råtne.
– Jeg er sikker på at den gjør det over tid. Men den presterer det samme som andre biler. Vi har ikke testet den i Formel-3-konkurranser ennå, men vil gjøre det. I teorien er den konkurransedyktig, sa Meredith til BBC.
– Teknologi brukes av Ford
Mye av arbeidet med bilen er gjort i samarbeid med leverandørene til store bilfabrikanter som Ford og General Motors.
Et eksempel på det finner man i bilens sete, som er laget av soyabønne-basert skum, i stedet for oljebasert skum som man vanligvis bruker. Denne prosessen blir nå inkorporert i Fords biler, ifølge Meredith.
– Vi ønsker å formidle at motorsport kan være grønn. Du trenger ikke å skade miljøet for å ha det gøy, sier Meredith.