En klage på et konsulentvalg har ført til et halvt års forsinkelse med det neste delprosjektet, som inkluderer tre tunneler på 1200 meter, tre mindre bruer og 6 km veg i dagen.
-Vi håper at alt skal være klart for anbudutsending i desember med anleggsstart til våren, sier byggeleder Jostein Karlsen i Statens vegvesen til Våre Veger.
Store prosjekter
Det første byggetrinnet på Laksevegen har kostet 370 millioer kroner å bygge ut. Prosjektet har i hovedsak bestått av tre tunneler, Fenestunnelen (1070 meter), Brattstiåstunnelen (215 meter) og rassikringsprosjektet Valslagstunnelen (2601 meter). Hovedentreprenør på alle tunnelene har vært Kruse Smith Entreprenør AS i Kristiansand, som får de beste skussmål fra Statens vegvesens byggeleder.
Byggetrinn 2, som utlyses i desember, vil samlet være av noenlunde samme størrelse kostnadsmessig som byggetrinn 1. To av tunnelene skal bygges med forbikjøringsfelt og får en T13-profil.
Kryssingen av Åstfjorden blir det siste, store enkeltprosjektet som skal gjennomføres på Laksevegen. Planleggingsarbeidet er i gang, og Statens vegvesen regner med oppstart i 2017. Brua over Åstfjorden får en lengde på ca. 700 meter.
1,6 milliarder
Hele Laksevegen har en beregnet prislapp på 1,6 milliarder 2010-kroner, som skal finansieres med opptil 50 pronsent bompenger. Resten av regningen tar Sør-Trøndelag fylkeskommune. Valslagstunnelen har statlig finansiering på grunn av at dette er et rassikringsprosjekt.
Bompengeinnkrevingen har nylig startet, og har nok ført til at folk som bor i kommunene Hitra og Frøya tenker seg nøye om før de legger ut på en bytur til Trondheim. For en vanlig bil er satsene 52+67 kroner i de to bommene som må passeres i Snilldalen, hver vei. I tillegg kommer bompenger på E39 Orkdal-Klett og i Trondheim. For tungtrafikken, som utgjør vel 10 prosent av trafikken på denne strekningen, er prisen 335 + 260 kroner per passering, men med 30-50 prosent rabatt på autopassavtaler.
12,5 km kortere
Gulrota for hardt belastede bilister i kommunene Frøya, Hitra og Snillfjord er at strekningen fra Hitra til Orkanger blir innkortet med 12,5 kilometer når anlegget er ferdig.
57,6 kilometer fylkesveg skal få en standard som er totalt annerledes enn dagens svingete og smale veg, som i tillegg har partier med problematiske stigningsforhold. Framkommeligheten har vært en utfordring for laksenæringen og det øvrige næringslivet i Frøya og Hitra, spesielt om vinteren.