Begge bruene blir vel 60 meter lange. Hovedspennet utgjør nesten hele lengden til skråstagbrua. Den får bare ett tårn som skal stå nesten helt inntil søndre landkar. Gangbanen får en helt spesiell utforming. Den blir støpt i betong, men forskalingen av prefabrikkerte stålformer vil bli beholdt som en del av den bærende konstruksjonen.
Den andre brua er en tre-spenns bjelkebru. Gangbanen av betong skal bæres av en stålbjelke. Den krumme traséen er valgt på grunn av høydeforskjell mellom de to vegene som gangbruene går over. Karihaugveien ligger omtrent på samme nivå som gangbanen til brua over E 6.
De to bruene har allerede fått navn. Skråstagbrua er oppkalt etter Trygve Lie, som også har gitt navn til en plass på Furuset. Bjelkebrua skal hete Fjeldstadbrua.
Trygve Lies bru skal gå parallelt med en kjørebru over E 6. Kjørebrua er åpen for alle slags trafikanter, men har ikke noe fortau eller gangfelt og er dermed et svært dårlig tilbud for fotgjengere.
Bruene er prosjektert av Hjellnes Consult og Johs Holt. Begge blir klare til bruk innen året er omme. Innen utgangen av mai neste år skal også grøntarbeidet være fullført.